Mengurus kempen pengundi era media baru
Kelebihan era “24 hours news cycle” yang menyaksikan informasi yang bersimpang siur tidak dimanfaatkan sebaik mungkin.
Oleh Wan Nik Wan Yussof
MESKIPUN banyak pihak sudah mengambil maklum akan pentingnya peranan media baru dalam kempen plihan raya, masih berlaku sikap sambil lewa di kalangan pengurus kempen PAS dalam memanfaatkan ruang kempen media baru.
Justeru tidak berlaku secara terancang dari segi menggunakan kepantasan maklumat era digital untuk memberi maklumat kepada pengundi.
Kelebihan era “24 hours news cycle” yang menyaksikan informasi yang bersimpang siur tidak dimanfaatkan sebaik mungkin.
Paling mudah diukur ialah sikap lewa pengurus kempen PAS, antaranya dari segi sejauh mana memanfaatkan telefon bimbit yang sentiasa di sisi itu sebagai alat penggempur maklumat.
Pengurus kempen PAS didapati tidak memberi tumpuan serius, terutama dari segi melengkapkan profil pengundi sasar dengan nombor telefon bimbit, gagal memanfaatkan SMS berkelompok dan online SMS. Agak minimum pula menggunakan SMS bergambar (multimedia message) atau pemberitahuan secara twitter.
Penilaian yang dapat dibuat ialah aplikasi penghubung (social communication) yang diprogram dalam telefon telah tidak diguna secara bijak.
Sementara banyak wang (harga bil) dan masa telah digunakan untuk bersembang.
Walaupun sembang itu salah satu komunikasi berkesan, ia bukan menjadi rekod ingatan yang tersimpan di dalam peranti peti simpanan. Ia berbeza dengan sistem SMS (bertaip dan bergambar) yang tersimpan mengikut kemahuan pengguna.
Justeru kesan dan keuntungan dari segi masa antara bersembang dengan sistem pesanan ringkas (SMS) itu lebih sesuai dan berhasil lumayan (high impact). Maka dalam konteks kempen, matlamatnya adalah memberi peringatan (reminder) dan info kepada pengundi atas sesuatu isu.
Logiklah, setiap pengurus kempen PAS dapat merancang suatu amalan “24 hours news cycle” berasaskan media baru. Suatu amalan yang mesra dalam menyebar dan mendapat informasi. Ia pastinya melengkapkan sistem pelaporan dan respon informasi kepada pengundi. Sekaligus memberi panduan untuk pengundi bersifat sensitif dan bereaksi secara positif dengan mesej perjuangan PAS.
Persiapan perang media Apa yang diterangkan di atas adalah sebahagian daripada peranti komunikasi (merujuk kepada telefon bimbit) yang paling rapat dan majoriti dipakai oleh pengurus kempen PAS dan para pengundi. Apa pun dalam konteks pengurusan media, penggunaan telefon bimbit harus diperkasakan lagi dengan pengurusan perang media yang dijana oleh teknologi maklumat internet atau komunikasi maya.
Justeru setiap pengurus kempen PAS hendaklah turut menguasai dan berkuasa mencorakkan maklumat internet menerusi pelbagai jaringan komunikasi maya bersifat laman sosial seperti blog dan facebook serta twitter.
Kesemua laman sosial ini boleh dicapai secara mudah oleh setiap pengguna telefon bimbit, kerana pelbagai peranti telefon bimbit sekarang sudah dilengkapi dengan aplikasi sistem laman sosial. Sementelah pula, budaya pengguna peranti komunikasi (termasuk kalangan pengurus kempen PAS) sekarang sedang berkembang ke arah penggunaan dwi-fungsi peranti atau dua-dalamsatu, iaitu telefon dan iPad.
Kecanggihan peranti yang seharusnya dapat dimanfaatkan secara maksimum oleh pengurus kempen PAS demi memakmurkan kempen pilihan raya pascaledakan maklumat internet.
Kempen menerusi telefon Mengambil peluang pengguna telefon bimbit di Malaysia kini sekitar 15 juta orang (daripada 28,908,795 orang) sudah tentu kempen media/isu menerusi peranti ini boleh memberi nilaian positif yang meyakinkan. Tinggal lagi, sejauh manakah usaha dan upaya itu dapat dilaksanakan?
Di sinilah peri pentingnya pendekataan perang media dirancang dengan kemas dan berstrategi. Apakah pengurus kempen PAS bersedia atau sudah melaksanakan?
Menyelesaikan persoalan ini, pihak jentera kempen PAS pertamanya perlu melatih dan membiasakan para pengurus kempen dengan budaya bestari perang media (smart culture of the media war). Ia bermaksud, suatu perancangan strategik berasaskan maklumat dengan teknik dan taktik serangan berorientasikan media baru. Ia perlu bermula dengan tindakan melengkapkan profail pengundi yang akses media baru.
Keduanya, pengurusan pasukan kempen PAS hendaklah mampu menyediakan medium dan bahan atau isu untuk disampaikan kepada pengundi menerusi peranti seperti telefon bimbit, mahupun iPad.
Ia memerlukan simulasi isu berupa agenda setting. Misalnya isu korupsi, kronisme dan nepotisme Umno yang terjelma melalui ‘politik lembu’ NFC boleh dijadikan modal awal untuk di- SMS-kan.
Selepas itu, diikuti dengan isu berikutnya. Antaranya isu isteri PM yang suka bergaya sebagai First Lady, dan isu-isu yang seterusnya. Apa yang penting penyediaan agenda setting secara berterusan sehingga pilihan raya adalah teknik penting untuk disesuaikan dengan penggunaan peranti telefon bimbit.
Akhirnya yang ketiga perlu diwujudkan pasukan penilai dan penarafan hasil atas kempen menerusi telefon bimbit. Penilaian adalah penting untuk penarafan setiap respons pengundi, apakah sikap pengundi bersetuju atau menolak isu-isu yang dibangkitkan? Atau, apakah sesuatu isu yang dibangkitkan oleh PAS mendapat sambutan popular di sisi pengundi atau sebaliknya.
Justeru itu, pendekatan kempen media baru seumpama pendekatan SMS telefon bimbit adalah salah satu teknik dan taktik untuk menguji peluang PAS sama ada menang atau sebaliknya. Ia suatu medium sosial yang memberi kesan politik serta establishment politik baru yang semestinya dimanfaatkan oleh pengurus kempen PAS.
» Penulis adalah Pengarah Pilihan Raya PAS Kelantan.
Sumber DD : 25/12/2011
Sumber HD - 15-3-2013
Sumber DD : 25/12/2011
Anak muda pasti kecewa dengan keputusan ini
http://reformisanakmuda.blogspot.com, | 17 Mac 2012 |
Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) menafikan telah mengeluarkan memo kepada pengusaha industri telekomunikasi dengan mengarahkan mereka supaya bersedia mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak 6% untuk pelanggan telefon prabayar (prepaid).
"Laporan itu adalah sangat spekulatif kerana tidak ada arahan yang telah dikeluarkan mengenai perkara ini", Dato' Mohamed Sharil Tarmizi, Pengerusi SKMM berkata.
Sebelum itu, laporan Bernama telah menyebut bahawa kerajaan mungkin akhirnya telah mengambil keputusan untuk membenarkan syarikat-syarikat telekomunikasi mengenakan cukai perkhidmatan 6 % kepada pelanggan telefon prabayar pada 1 Julai.
Bahagian penyelidikan Hong Leong Investment Bank (HLIB) berkata ia menjangkakan DiGi mendapat manfaat yang paling besar jika khabar angin ini menjadi kenyataan memandangkan ia mempunyai kadar tertinggi (86.6 peratus) pengguna prabayar, berbanding dengan Maxis (74 peratus) dan Celcom (77.2 peratus).
"Bersama-sama dengan insentif cukai jalur lebar yang dilaksanakan pada tahun lepas, perkara ini akan meningkatkan lagi perolehan syarikat telekomunikasi dalam jangka panjang".
Salahkan Siapa?
Kalau Rakyat nak salahkan syarikat telekomunikasi pun… memang tak boleh. Rupa-rupanya kerajaan sudah mengenakan cukai perkhidmatan ini ke atas syarikat-syarikat telekomunikasi sejak tahun 1998 dan telah dinaikkan cukai tersebut kepada 6% pada tahun 2010.
Syarikat-syarikat telekomunikasi sekarang ini terpaksa menyerap kos cukai yang dikenakan kerajaan sebanyak hampir RM 378 Juta sebulan, kerana kerajaan mengatakan pengguna telefon prabayar sudah terlalu ramai dan permintaan tinggi.
Pada September 2011, syarikat-syarikat telekomunikasi mengumumkan bahawa mereka akan mengenakan cukai tersebut ke atas Rakyat pula, tetapi pelaksanaan itu digantung sementara akibat bantahan dari Rakyat.
Ahli parlimen Pakatan Rakyat serta seluruh Rakyat di negara ini, terutamanya anak-anak muda sudah membuat bantahan keras bahawa dengan mengenakan cukai 6% akan membebankan pengguna manakala perkhidmatan yang diterima tidak begitu baik seperti yang didakwa.
Kalau isu ini kerajaan masih hendak dibincangkan… kami anak-anak muda yakin bahawa CUKAI INI PASTI DILAKSANAKAN SELEPAS PRU13. Cuma sekarang ini mereka takut dengan kebangkitan anak muda menentang cukai 6% ini.
Anak-anak muda ingin menyatakan dengan tegas, bahawa kami akan biarkan pengkhianat-pengkhianat kepada Rakyat ini berbincang atau buat kajian mengenai isu ini, tetapi kami akan PASTIKAN TIDAK AKAN UNDI Bn dalam PRU13 nanti, agar perlaksanaan cukai-cukai yang membebankan ini tidak akan dilaksanakan !!!
Sumber HD : 17/03/2012
"Laporan itu adalah sangat spekulatif kerana tidak ada arahan yang telah dikeluarkan mengenai perkara ini", Dato' Mohamed Sharil Tarmizi, Pengerusi SKMM berkata.
Sebelum itu, laporan Bernama telah menyebut bahawa kerajaan mungkin akhirnya telah mengambil keputusan untuk membenarkan syarikat-syarikat telekomunikasi mengenakan cukai perkhidmatan 6 % kepada pelanggan telefon prabayar pada 1 Julai.
Bahagian penyelidikan Hong Leong Investment Bank (HLIB) berkata ia menjangkakan DiGi mendapat manfaat yang paling besar jika khabar angin ini menjadi kenyataan memandangkan ia mempunyai kadar tertinggi (86.6 peratus) pengguna prabayar, berbanding dengan Maxis (74 peratus) dan Celcom (77.2 peratus).
"Bersama-sama dengan insentif cukai jalur lebar yang dilaksanakan pada tahun lepas, perkara ini akan meningkatkan lagi perolehan syarikat telekomunikasi dalam jangka panjang".
Salahkan Siapa?
Kalau Rakyat nak salahkan syarikat telekomunikasi pun… memang tak boleh. Rupa-rupanya kerajaan sudah mengenakan cukai perkhidmatan ini ke atas syarikat-syarikat telekomunikasi sejak tahun 1998 dan telah dinaikkan cukai tersebut kepada 6% pada tahun 2010.
Syarikat-syarikat telekomunikasi sekarang ini terpaksa menyerap kos cukai yang dikenakan kerajaan sebanyak hampir RM 378 Juta sebulan, kerana kerajaan mengatakan pengguna telefon prabayar sudah terlalu ramai dan permintaan tinggi.
Pada September 2011, syarikat-syarikat telekomunikasi mengumumkan bahawa mereka akan mengenakan cukai tersebut ke atas Rakyat pula, tetapi pelaksanaan itu digantung sementara akibat bantahan dari Rakyat.
Ahli parlimen Pakatan Rakyat serta seluruh Rakyat di negara ini, terutamanya anak-anak muda sudah membuat bantahan keras bahawa dengan mengenakan cukai 6% akan membebankan pengguna manakala perkhidmatan yang diterima tidak begitu baik seperti yang didakwa.
Kalau isu ini kerajaan masih hendak dibincangkan… kami anak-anak muda yakin bahawa CUKAI INI PASTI DILAKSANAKAN SELEPAS PRU13. Cuma sekarang ini mereka takut dengan kebangkitan anak muda menentang cukai 6% ini.
Anak-anak muda ingin menyatakan dengan tegas, bahawa kami akan biarkan pengkhianat-pengkhianat kepada Rakyat ini berbincang atau buat kajian mengenai isu ini, tetapi kami akan PASTIKAN TIDAK AKAN UNDI Bn dalam PRU13 nanti, agar perlaksanaan cukai-cukai yang membebankan ini tidak akan dilaksanakan !!!
Sumber HD : 17/03/2012
Versi mobile Harakahdaily sudah boleh dilayari
Harakahdaily, | 02 Jul 2012 |
KUALA LUMPUR: Harakahdaily memperkenalkan versi mobilenya mulai akhir Jun lalu bagi mempertingkatkan lagi penggunanya, kata ketua pengarangnya, Zulkifli bSulong.
Dengan versi mobile di alamat http://m.harakahdaily.net ini, pengguna peranti mudah alih seperti iphone, ipad, BlackBerry dan sebagainya boleh melayari Harakahdaily dengan lebih mudah.
Rangkaian Harakahdaily.net dalam Alexa.com juga telah meningkat sejak beberapa bulan lepas dengan kini berada di tangga ke enam di kalangan laman media di Malaysia.
Harakahdaily juga sekarang tangga ke 50 laman-laman web yang dilayari di Malaysia.
(Cerapan yang dibuat Alexa.com terhadap tiga media di Malaysia...Kosmo, Harakahdaily dan Berita Harian)
"Kami hanya berada di belakang Malaysiakini yang menduduki tangga teratas, The Star (2), Harian Metro (3), Utusan (4) dan Kosmo (5). Harakahdaily sudah mendahului Berita Harian (tempat ke 7), The Malaysian Insider (8), Sinar Harian (9) dan Mstar (10)," kata Zulkifli.
Beliau juga memaklumkan, jumlah pengunjung Harakahdaily kini adalah 3 juta sebulan dengan purata pengunjung harian kurang lebih 100,000 dengan 17 peratus pengunjung ini adalah pengunjung baru.
Dari pada 100,000 pengunjung yang direkodkan oleh Google Analytics setiap hari, sebanyak 20 peratus atau 20,000 pengunjung didapati menggunakan peranti-peranti mudah alih dengan berbagai jenama seperti Apple iPad, Apple iPhone, Samsung galaxy, RIM Black Berry dan sebagainya.
Jika terdapat sebarang cadangan penambahbaikan dari pelayar-pelayar peranti mobile, sila emelkan kepada teknikal@harakah.net.my atau terus kepada shuhaimi@harakah.net.my .
Sumber HD : 3/07/2012
(Perbandingan ranking tiga media berdasarkan cerapan yang dibuat www.alexa.com)
KUALA LUMPUR: Selepas berbulan-bulan bertungkus lumus akhirnya Harakahdaily kini masuk 'Top 5' media paling popular di Malaysia selepas memotong Kosmo.com.my hari ini.
Harakahdaily kini berada di ranking ke 44 laman web yang dilawati di Malaysia manakala Kosmo berada di tangga ke 48 berdasarkan cerapan www.alexa.com.
Berdasarkan laman web itu, Malaysiakini (tempat ke 14 untuk semua laman web di Malaysia) adalah media online paling popular di Malaysia diikuti Thestar.com.my ditangga kedua (19), Metro ketiga (30) dan Utusan.com.my (41).
Harakahdaily ditangga kelima dan ke 44 dalam ranking laman-laman web yang dilawati di Malaysia iaitu tiga tangga di belakang Utusan
Facebook adalah laman paling popular di Malaysia diikuti oleh google.com.my dan ketiga google.com manakala youtube ditangga ke empat.
Usaha Harakahdaily untuk meningkatkan pengaruhnya di kalangan media di Malaysia bermula beberapa tahun lalu apabila bergabung dengan team Tvpas.com.
Pergabungan ini menjadikan Harakahdaily mempunyai dua kandungan utama iaitu teks dan juga video.
Penghujung tahun lepas, Harakahdaily berada di tangga ke 10 di kalangan media di Malaysia dan tangga ke 83 di kalangan laman web yang dilawati rakyat Malaysia.
Di dunia pula, ranking Harakahdaily ketika itu hanyalah di tangga ke 13,000+++.
Sejak Jun lalu, Harakahdaily berjaya memecahkan angka 10,000 di dunia dan pada hari ini berada ditangga 9,588 di dunia dan 44 di Malaysia.
Sumber HD : 11/07/2012
Dengan versi mobile di alamat http://m.harakahdaily.net ini, pengguna peranti mudah alih seperti iphone, ipad, BlackBerry dan sebagainya boleh melayari Harakahdaily dengan lebih mudah.
Rangkaian Harakahdaily.net dalam Alexa.com juga telah meningkat sejak beberapa bulan lepas dengan kini berada di tangga ke enam di kalangan laman media di Malaysia.
Harakahdaily juga sekarang tangga ke 50 laman-laman web yang dilayari di Malaysia.
(Cerapan yang dibuat Alexa.com terhadap tiga media di Malaysia...Kosmo, Harakahdaily dan Berita Harian)
"Kami hanya berada di belakang Malaysiakini yang menduduki tangga teratas, The Star (2), Harian Metro (3), Utusan (4) dan Kosmo (5). Harakahdaily sudah mendahului Berita Harian (tempat ke 7), The Malaysian Insider (8), Sinar Harian (9) dan Mstar (10)," kata Zulkifli.
Beliau juga memaklumkan, jumlah pengunjung Harakahdaily kini adalah 3 juta sebulan dengan purata pengunjung harian kurang lebih 100,000 dengan 17 peratus pengunjung ini adalah pengunjung baru.
Dari pada 100,000 pengunjung yang direkodkan oleh Google Analytics setiap hari, sebanyak 20 peratus atau 20,000 pengunjung didapati menggunakan peranti-peranti mudah alih dengan berbagai jenama seperti Apple iPad, Apple iPhone, Samsung galaxy, RIM Black Berry dan sebagainya.
Jika terdapat sebarang cadangan penambahbaikan dari pelayar-pelayar peranti mobile, sila emelkan kepada teknikal@harakah.net.my atau terus kepada shuhaimi@harakah.net.my .
Sumber HD : 3/07/2012
Harakahdaily masuk 'Top 5' media Malaysia
Harakahdaily, | 11 Jul 2012 |
(Perbandingan ranking tiga media berdasarkan cerapan yang dibuat www.alexa.com)
KUALA LUMPUR: Selepas berbulan-bulan bertungkus lumus akhirnya Harakahdaily kini masuk 'Top 5' media paling popular di Malaysia selepas memotong Kosmo.com.my hari ini.
Harakahdaily kini berada di ranking ke 44 laman web yang dilawati di Malaysia manakala Kosmo berada di tangga ke 48 berdasarkan cerapan www.alexa.com.
Berdasarkan laman web itu, Malaysiakini (tempat ke 14 untuk semua laman web di Malaysia) adalah media online paling popular di Malaysia diikuti Thestar.com.my ditangga kedua (19), Metro ketiga (30) dan Utusan.com.my (41).
Harakahdaily ditangga kelima dan ke 44 dalam ranking laman-laman web yang dilawati di Malaysia iaitu tiga tangga di belakang Utusan
Facebook adalah laman paling popular di Malaysia diikuti oleh google.com.my dan ketiga google.com manakala youtube ditangga ke empat.
Usaha Harakahdaily untuk meningkatkan pengaruhnya di kalangan media di Malaysia bermula beberapa tahun lalu apabila bergabung dengan team Tvpas.com.
Pergabungan ini menjadikan Harakahdaily mempunyai dua kandungan utama iaitu teks dan juga video.
Penghujung tahun lepas, Harakahdaily berada di tangga ke 10 di kalangan media di Malaysia dan tangga ke 83 di kalangan laman web yang dilawati rakyat Malaysia.
Di dunia pula, ranking Harakahdaily ketika itu hanyalah di tangga ke 13,000+++.
Sejak Jun lalu, Harakahdaily berjaya memecahkan angka 10,000 di dunia dan pada hari ini berada ditangga 9,588 di dunia dan 44 di Malaysia.
Sumber HD : 11/07/2012
CIJ lancar Hari Internet Blackout
Harakahdaily, | 07 Ogs 2012 |
KUALA LUMPUR: Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) Malaysia hari ini mengumumkan hasratnya untuk melancarkan Hari Internet Blackout pada 14 Ogos 2012.
Ia merupakan sebahagian daripada kempen menentang Seksyen 114A yang merupakan pindaan terbaru terhadap Akta Keterangan 2012 yang diwartakan pada 31 Julai lalu.
Kempen ini bertujuan untuk menyedarkan para pengguna Internet tentang kesan negatif pindaan ini terhadap kebebasan berinternet.
Hari Internet Blackout ini mengambil contoh usaha yang dilakukan aktivis-aktivis di Amerika Syarikat dan New Zealand untuk memperjuangkan kebebasan berinternet di negara masing-masing.
Untuk tempoh 24 jam, para pengguna Internet yang berkunjung ke laman-laman web yang mengambil bahagian akan dapat melihat paparan yang mempunyai mesej kempen tersebut.
CIJ menyeru para pengguna Internet di Malaysia untuk menyertai kempen ini dengan memaparkan paparan yang direka khas tersebut pada laman web serta blog mereka.
Pengguna Facebook dan juga Twitter juga digalakkan menukar gambar profil dan avatar dengan warna hitam atau gambar yang boleh dimuat turun melalui CIJ.
Pegawai Eksekutif Pusat Kewartawanan Bebas, Masjaliza Hamzah berkata objektif pelaksanaan kempen tersebut ialah untuk menggesa Kerajaan untuk menarik semula pindaan terbabit yang dipercayai telah diluluskan secara tergesa-gesa di parlimen empat bulan lalu.
Sebelum ini, pemerhati media tersebut telah melancarkan e-petisyen untuk menggesa pihak Kerajaan menarik semula Seksyen 114A Akta Keterangan 2012 kerana pindaan tersebut dikatakan mengancam kebebasan berinternet dan mengandaikan kesalahan di pihak tertuduh tanpa dibuktikan kesalahannya terlebih dahulu.
Petisyen yang ditandatangani oleh lebih daripada 3300 pengguna Internet tersebut kemudiannya diserahkan kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk VK Liew di parlimen.
CIJ juga telah menganjurkan forum terbuka bertajuk ‘Seksyen 114A: Pencegahan Jenayah atau Tapisan Internet?’ untuk membincangkan kesan-kesan pindaan terbabit.
Pindaan kedua terhadap Akta Keterangan itu telah menarik perhatian ramai pihak termasuk para peguam dan juga pemilik restoran yang menyedia kemudahan Wi-Fi.
Seksyen 114A bukan sahaja mengandaikan kesalahan di pihak tertuduh, bahkan juga menjadikan individu-individu yang terlibat dalam menyediakan perkhidmatan berkaitan Internet seperti ruang forum, blog dan pengehosan web bertanggungjawab terhadap segala bahan yang terkandung dalam perkhidmatan mereka.
Di bawah pindaan terbaru ini, seseorang pengguna Internet yang akaun atau komputernya digodam dianggap bertanggungjawab terhadap segala bahan yang dimuat naik atau turun oleh penggodam.
Kempen untuk Hari Internet Blackout ini telah menerima sambutan yang positif daripada kalangan pengguna Internet.
Laman-laman web popular seperti laman jual beli lelong.com.my, komuniti forum cari.com.my, dan portal hiburan gua.com.my telah menyatakan hasrat untuk menyertai kempen ini.
Selain itu, laman berita seperti Malaysiakini, Harakahdaily, Free Malaysia Today, The Nut Graph dan Digital News Asia turut sama menunjukkan minat.
Blogger seperti Niki Cheong dan Nat Tan juga akan turut serta dalam kempen ini.
Pengguna Internet yang ingin mengambil bahagian boleh menghubungi CIJ melalui emel cijmalaysia@gmail.com atau telefon di talian 03-4024 9840.
Untuk keterangan lanjut sila berkunjung ke blog rasmi kempen di www.stop114a.wordpress.com atau laman Facebook di https://www.facebook.com/evidenceamendmentact.
Ia merupakan sebahagian daripada kempen menentang Seksyen 114A yang merupakan pindaan terbaru terhadap Akta Keterangan 2012 yang diwartakan pada 31 Julai lalu.
Kempen ini bertujuan untuk menyedarkan para pengguna Internet tentang kesan negatif pindaan ini terhadap kebebasan berinternet.
Hari Internet Blackout ini mengambil contoh usaha yang dilakukan aktivis-aktivis di Amerika Syarikat dan New Zealand untuk memperjuangkan kebebasan berinternet di negara masing-masing.
Untuk tempoh 24 jam, para pengguna Internet yang berkunjung ke laman-laman web yang mengambil bahagian akan dapat melihat paparan yang mempunyai mesej kempen tersebut.
CIJ menyeru para pengguna Internet di Malaysia untuk menyertai kempen ini dengan memaparkan paparan yang direka khas tersebut pada laman web serta blog mereka.
Pengguna Facebook dan juga Twitter juga digalakkan menukar gambar profil dan avatar dengan warna hitam atau gambar yang boleh dimuat turun melalui CIJ.
Pegawai Eksekutif Pusat Kewartawanan Bebas, Masjaliza Hamzah berkata objektif pelaksanaan kempen tersebut ialah untuk menggesa Kerajaan untuk menarik semula pindaan terbabit yang dipercayai telah diluluskan secara tergesa-gesa di parlimen empat bulan lalu.
Sebelum ini, pemerhati media tersebut telah melancarkan e-petisyen untuk menggesa pihak Kerajaan menarik semula Seksyen 114A Akta Keterangan 2012 kerana pindaan tersebut dikatakan mengancam kebebasan berinternet dan mengandaikan kesalahan di pihak tertuduh tanpa dibuktikan kesalahannya terlebih dahulu.
Petisyen yang ditandatangani oleh lebih daripada 3300 pengguna Internet tersebut kemudiannya diserahkan kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk VK Liew di parlimen.
CIJ juga telah menganjurkan forum terbuka bertajuk ‘Seksyen 114A: Pencegahan Jenayah atau Tapisan Internet?’ untuk membincangkan kesan-kesan pindaan terbabit.
Pindaan kedua terhadap Akta Keterangan itu telah menarik perhatian ramai pihak termasuk para peguam dan juga pemilik restoran yang menyedia kemudahan Wi-Fi.
Seksyen 114A bukan sahaja mengandaikan kesalahan di pihak tertuduh, bahkan juga menjadikan individu-individu yang terlibat dalam menyediakan perkhidmatan berkaitan Internet seperti ruang forum, blog dan pengehosan web bertanggungjawab terhadap segala bahan yang terkandung dalam perkhidmatan mereka.
Di bawah pindaan terbaru ini, seseorang pengguna Internet yang akaun atau komputernya digodam dianggap bertanggungjawab terhadap segala bahan yang dimuat naik atau turun oleh penggodam.
Kempen untuk Hari Internet Blackout ini telah menerima sambutan yang positif daripada kalangan pengguna Internet.
Laman-laman web popular seperti laman jual beli lelong.com.my, komuniti forum cari.com.my, dan portal hiburan gua.com.my telah menyatakan hasrat untuk menyertai kempen ini.
Selain itu, laman berita seperti Malaysiakini, Harakahdaily, Free Malaysia Today, The Nut Graph dan Digital News Asia turut sama menunjukkan minat.
Blogger seperti Niki Cheong dan Nat Tan juga akan turut serta dalam kempen ini.
Pengguna Internet yang ingin mengambil bahagian boleh menghubungi CIJ melalui emel cijmalaysia@gmail.com atau telefon di talian 03-4024 9840.
Untuk keterangan lanjut sila berkunjung ke blog rasmi kempen di www.stop114a.wordpress.com atau laman Facebook di https://www.facebook.com/evidenceamendmentact.
Sumber HD : 7/08/2012
"Lebih 2,000 pengguna telah download aplikasi TnG ini selepas 2 hari dilancarkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada Muktamar Tahunan PAS ke-58 di Kota Bharu.
"Setakat ini, banyak panggilan pengguna yang bertanya bila JITP akan meluaskan PAS TnG ini kepada pengguna-pengguna Black Berry, iPad dan lain-lain lagi," kata Pengarah Jabatan IT PAS Pusat, Suhaimi Embong kepada Harakadaily.
Beliau berharap pengguna peranti selain Anroid bersabar dulu sehingga pihaknya menyelesaikan beberapa penambahbaikan kepada TnG versi 1.04 ini terlebih dahulu. Aplikasi Touch 'n Get (TnG) itu boleh dimuat turun dari laman web http://www.pas.org.my/TnG.
Sumber HD - 23-11-2012
Touch 'n Get dapat sambutan hangat pengguna
Harakahdaily, | 23 Nov 2012 |
KUALA LUMPUR: PAS Touch 'n Get mendapat sambutan hangat pengguna-pengguna Anroid.
"Lebih 2,000 pengguna telah download aplikasi TnG ini selepas 2 hari dilancarkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada Muktamar Tahunan PAS ke-58 di Kota Bharu.
"Setakat ini, banyak panggilan pengguna yang bertanya bila JITP akan meluaskan PAS TnG ini kepada pengguna-pengguna Black Berry, iPad dan lain-lain lagi," kata Pengarah Jabatan IT PAS Pusat, Suhaimi Embong kepada Harakadaily.
Beliau berharap pengguna peranti selain Anroid bersabar dulu sehingga pihaknya menyelesaikan beberapa penambahbaikan kepada TnG versi 1.04 ini terlebih dahulu. Aplikasi Touch 'n Get (TnG) itu boleh dimuat turun dari laman web http://www.pas.org.my/TnG.
Sumber HD - 23-11-2012
Kerajaan BN guna spyware untuk intip kita?
Harakahdaily, | 15 Mac 2013 |
KUALA LUMPUR: New York Times dilaporkan berkata Malaysia adalah antara 25 negara yang menggunakan perisian ‘FinSpy’, sebuah program untuk mengintip penjenayah, pengganas dan pemerdagangan manusia yang kini disalahgunakan untuk mengintip rakyatnya sendiri.
Selain Malaysia, para pengkaji Citizen Lab yang berasal daripada University of Toronto’s Munk School of Global Affairs mendapati Amerika Syarikat, Singapura, Indonesia dan Britain juga menggunakan perisian yang sama.
“Selain menangkap penculik dan pengedar dadah, ia dilihat mirip digunakan kepada memerhatikan lawan politik,” kata penyelidik keselamatan Morgan Marquis-Boire yang dipetik The Malaysian Insider berdasarkan laporan di NYT.
Pengarah urusan Gamma Group Martin J Muench yang menjual FinSpy berkata teknologi itu dijual kepada kerajaan-kerajaan untuk mengawai penjenayah dan ia selalu digunakan untuk penjenayah salah laku seksual kepada kanak-kanak, pengganas, jenayah terancang, penculikan dan pemerdagangan manusia.
Marquis-Boire pula berkata perisian FinSpy boleh disalahguna di negara-negara yang tidak mempunyai undang-undang yang lengkap.
Antara negara yang mempunyai server FinSpy ialah Malaysia, Bahrain, Bangladesh, Brunei, Canada, the Czech Republic, Estonia, Ethiopia, Germany, India, Japan, Latvia, Mexico, Mongolia, Netherlands, Qatar, Serbia, Turkmenistan, the United Arab Emirates dan Vietnam.
Dalam laporan yang dikeluarkan kumpulan pemerhati hak asasi manusia, Human Rights Watch, menyatakan Malaysia masih belum membuat apa-apa untuk memperbetulkan perjanjian teras hak asasi manusia, walaupun menjadi ahli Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Selain itu, laparan The Malaysian Insider juga berkata Putrajaya yang dipimpin BN terus melanggar hak untuk berpersatuan dan perhimpunan awam, walaupun telah mengurangkan sekatan kebebasan bersuara dengan pengenalan Akta Keterangan.
Finspy, lapor TMI, telah digunakan dalam emel yang mensasarkan seteru politik di Habsyah, dan telefon Android di Vietnam, emel aktivis di Bahrain, dan Menteri Komunikasi Turkmenistan turut menggunakan FinSpy dalam sistem komputer mereka sendiri.
“Hasil kajian kami mendapati percanggahan yang semakin meningkat antara rungutan orang ramai terhadap Gamma yang mana FinSpy lebih banyak digunakan semata-mata untuk mengesan ‘orang jahat’ dan badan yang semakin meningkat bukti yang menunjukkan bahawa alat itu berterusan digunakan sebagai menentang pembangkang dan kumpulan hak asasi manusia,” laporan Citizen Lab yang dipetik The Malaysian Insider.
Selain Malaysia, para pengkaji Citizen Lab yang berasal daripada University of Toronto’s Munk School of Global Affairs mendapati Amerika Syarikat, Singapura, Indonesia dan Britain juga menggunakan perisian yang sama.
“Selain menangkap penculik dan pengedar dadah, ia dilihat mirip digunakan kepada memerhatikan lawan politik,” kata penyelidik keselamatan Morgan Marquis-Boire yang dipetik The Malaysian Insider berdasarkan laporan di NYT.
Pengarah urusan Gamma Group Martin J Muench yang menjual FinSpy berkata teknologi itu dijual kepada kerajaan-kerajaan untuk mengawai penjenayah dan ia selalu digunakan untuk penjenayah salah laku seksual kepada kanak-kanak, pengganas, jenayah terancang, penculikan dan pemerdagangan manusia.
Marquis-Boire pula berkata perisian FinSpy boleh disalahguna di negara-negara yang tidak mempunyai undang-undang yang lengkap.
Antara negara yang mempunyai server FinSpy ialah Malaysia, Bahrain, Bangladesh, Brunei, Canada, the Czech Republic, Estonia, Ethiopia, Germany, India, Japan, Latvia, Mexico, Mongolia, Netherlands, Qatar, Serbia, Turkmenistan, the United Arab Emirates dan Vietnam.
Dalam laporan yang dikeluarkan kumpulan pemerhati hak asasi manusia, Human Rights Watch, menyatakan Malaysia masih belum membuat apa-apa untuk memperbetulkan perjanjian teras hak asasi manusia, walaupun menjadi ahli Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Selain itu, laparan The Malaysian Insider juga berkata Putrajaya yang dipimpin BN terus melanggar hak untuk berpersatuan dan perhimpunan awam, walaupun telah mengurangkan sekatan kebebasan bersuara dengan pengenalan Akta Keterangan.
Finspy, lapor TMI, telah digunakan dalam emel yang mensasarkan seteru politik di Habsyah, dan telefon Android di Vietnam, emel aktivis di Bahrain, dan Menteri Komunikasi Turkmenistan turut menggunakan FinSpy dalam sistem komputer mereka sendiri.
“Hasil kajian kami mendapati percanggahan yang semakin meningkat antara rungutan orang ramai terhadap Gamma yang mana FinSpy lebih banyak digunakan semata-mata untuk mengesan ‘orang jahat’ dan badan yang semakin meningkat bukti yang menunjukkan bahawa alat itu berterusan digunakan sebagai menentang pembangkang dan kumpulan hak asasi manusia,” laporan Citizen Lab yang dipetik The Malaysian Insider.
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.
Sumber HD - 15-3-2013
No comments:
Post a Comment