Kadar insuran kederaan naik mulai esok
Muhammad Faizal, | 14 Feb 2013 |
KUALA LUMPUR: Kadar premiun insuran kenderaan bagi semua jenis kenderaan akan dinaikkan mulai esok, Jumaat 15 Februari.
Maklumat tersebut diperolehi melalui surat edaran yang dihantar kepada pengendali dan agen-agen insuran bertarikh 7 Februari lalu.
Bagi pemilik kenderaan, mereka akan mulai membayar dengan tarif harga yang baru mulai esok apabila ia dikuatkuasakan sepenuhnya.
Bagi perlindungan pihak ketiga motosikal 100cc dan ke bawah, cadangan kenaikan adalah antara RM1 hingga RM3.50 setahun dan RM1 hingga RM2 untuk perlindungan komprehensif.
Untuk perlindungan pihak ketiga kereta persendirian 1,400cc, kenaikan adalah antara RM6 hingga RM34 setahun untuk empat tahun dan RM7 hingga RM19 untuk perlindungan komprehensif.
Surat pekeliling itu turut memberitahu kelulusan kenaikan premium itu telah diluluskan oleh Bank Negara sebelum ini.
Bank Negara pada 26 Februari 2010 telah mengumumkan kenaikan premium insuran secara berperingkat dalam tempoh empat tahun mulai tahun 2010.
Maklumat tersebut diperolehi melalui surat edaran yang dihantar kepada pengendali dan agen-agen insuran bertarikh 7 Februari lalu.
Bagi pemilik kenderaan, mereka akan mulai membayar dengan tarif harga yang baru mulai esok apabila ia dikuatkuasakan sepenuhnya.
Bagi perlindungan pihak ketiga motosikal 100cc dan ke bawah, cadangan kenaikan adalah antara RM1 hingga RM3.50 setahun dan RM1 hingga RM2 untuk perlindungan komprehensif.
Untuk perlindungan pihak ketiga kereta persendirian 1,400cc, kenaikan adalah antara RM6 hingga RM34 setahun untuk empat tahun dan RM7 hingga RM19 untuk perlindungan komprehensif.
Surat pekeliling itu turut memberitahu kelulusan kenaikan premium itu telah diluluskan oleh Bank Negara sebelum ini.
Bank Negara pada 26 Februari 2010 telah mengumumkan kenaikan premium insuran secara berperingkat dalam tempoh empat tahun mulai tahun 2010.
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.
Sumber HD - 14-2-2013
(Awas jika anda nampak kertas sebegini di belakang kereta anda)
KUALA LUMPUR: Awas! Jika anda ternampak sekeping kertas melekat di cermin belakang kereta anda, berjaga-jagalah kerana mungkin anda mangsa samun seterusnya.
Ini kerana, inilah teknik terbaru yang digunakan oleh manusia durjana ini untuk melarikan kereta anda.
Modus operandi kes sebegini mudah sahaja dan biasanya ia berlaku di tempat parking awam.
Kita berjalan menghampiri tempat parking, membuka kereta dan masuk ke dalamnya.
Kita mula hidupkan engin kereta dan bersedia untuk berundur.
Bila kita melihat cermin belakang untuk melihat kawasan belakang, kita dapati ada kertas yang melekat di tengah-tengah cermin belakang menghalang pandangan kita.
Jadi kita parking balik kereta, buka pintu dan keluar untuk menanggalkan kertas (atau apa jua benda) yang menghalang penglihatan kita tadi.
Bila anda sampai di bahagian belakang kereta, pada masa itulah pencuri itu akan keluar dari tempat sembunyinya, masuk kedalam kereta dan memecut pergi.
Dia mungkin akan merempuh anda dengan laju semasa mereka melarikan kereta anda.
Perasan tak kaum hawa? Pasti beg duit kita masih didalam kereta. Jadi sekarang pencuri memperolehi kereta kita, alamat rumah kita, duit kita, dan kunci-kunci kita. Rumah kita dan kesemua identiti kita telah diperolehi!
Berhati-hatilah...Inilah cara baru yang digunakan untuk mencuri kereta.
Oleh itu, jika kita melihat ada kertas melekat pada cermin belakang kita, teruskan memandu.
Tanggalkan kertas itu kemudian. Dan bersyukur kerana anda membaca tulisan ini.
Itulah pesan kepada pemilik kereta khasnya kaum wanita berikutan ramainya yang menjadi mangsa kerana hal sebegini.
Awas jika nampak kertas di belakang kereta anda
Harakahdaily, | 15 Feb 2013 |
(Awas jika anda nampak kertas sebegini di belakang kereta anda)
KUALA LUMPUR: Awas! Jika anda ternampak sekeping kertas melekat di cermin belakang kereta anda, berjaga-jagalah kerana mungkin anda mangsa samun seterusnya.
Ini kerana, inilah teknik terbaru yang digunakan oleh manusia durjana ini untuk melarikan kereta anda.
Modus operandi kes sebegini mudah sahaja dan biasanya ia berlaku di tempat parking awam.
Kita berjalan menghampiri tempat parking, membuka kereta dan masuk ke dalamnya.
Kita mula hidupkan engin kereta dan bersedia untuk berundur.
Bila kita melihat cermin belakang untuk melihat kawasan belakang, kita dapati ada kertas yang melekat di tengah-tengah cermin belakang menghalang pandangan kita.
Jadi kita parking balik kereta, buka pintu dan keluar untuk menanggalkan kertas (atau apa jua benda) yang menghalang penglihatan kita tadi.
Bila anda sampai di bahagian belakang kereta, pada masa itulah pencuri itu akan keluar dari tempat sembunyinya, masuk kedalam kereta dan memecut pergi.
Dia mungkin akan merempuh anda dengan laju semasa mereka melarikan kereta anda.
Perasan tak kaum hawa? Pasti beg duit kita masih didalam kereta. Jadi sekarang pencuri memperolehi kereta kita, alamat rumah kita, duit kita, dan kunci-kunci kita. Rumah kita dan kesemua identiti kita telah diperolehi!
Berhati-hatilah...Inilah cara baru yang digunakan untuk mencuri kereta.
Oleh itu, jika kita melihat ada kertas melekat pada cermin belakang kita, teruskan memandu.
Tanggalkan kertas itu kemudian. Dan bersyukur kerana anda membaca tulisan ini.
Itulah pesan kepada pemilik kereta khasnya kaum wanita berikutan ramainya yang menjadi mangsa kerana hal sebegini.
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.
Sumber HD - 15-2-2013
Menunggu harga kereta turun
Warga kelas menengah, |
Ketika saya memasuki alam pekerjaan, kereta proton telah pun wujud. Ketika itu untuk membeli sesebuah kereta memerlukan wang yang banyak kerana harga kereta memang mahal berbanding nisbah gaji.
Untuk mendapat kereta baru, seseorang itu perlu mengorban 1/ 3 daripada gajinya. Bagi seorang graduan, kereta sedan yang paling sesuai dengan gajinya pada ketika itu hanyalah kereta proton, dan pinjaman 7 hingga 9 tahun. Untuk membelinya seseorang itu perlu pula membayar 10 peratus wang pendahuluan. Pembeli pula kadang kala terpaksa menunggu berbulan-bulan sebelum mendapat kereta yang dibeli.
Itu sahajalah yang termampu – menghabiskan 1/ 3 gaji untuk sebuah kereta sedan yang mutunya tidak seberapa – tidak termasuk lain-lain kos penjagaan, cukai jalan, minyak, tol dan sebagainya.
Pada ketika itu, kebanyakan rakyat terpaksa menerima sahaja. Walaupun ramai yang tidak puas hati dengan harga kereta yang mahal, mereka tiada saluran untuk menyatakan perasaan tidak puas hati. Sehingga tahun-tahun 2000, kesedaran rakyat makin tinggi dan pembangkang di Malaysia semakin mendapat tempat.
Akhirnya, setelah sekian lama rakyat diperkotak-katikkan, tawaran pembangkang yakni Pakatan Rakyat dalam manifestonya akan menurunkan harga kereta amat-amat ditunggu. Cukuplah lebih 55 tahun kami ditindas tanpa apa-apa pembelaan.
Walalupun BN turut menawarkan penurunan harga kereta, hakikatnya tawaran itu sudah terlewat. Kalau BN benar-benar prihatin, kenapa tidak turunkan dari dahulu sahaja. Tambahan pula tawaran Pakatan rakyat lebih menarik, jelas dan lebih dipercayai.
Pakatan Rakyat akan menurunkan cukai eksais secara berperingkat dengan bertujuan menghapuskannya dalam tempoh lima tahun, sementara BN hanya menurunkan harga sekitar 20 hingga 30 peratus dalam tempoh lima tahun.
Kami sememangnya menunggu saat-saat itu dan moga-moga Pakatan rakyat menang PRU13 nanti!
Untuk mendapat kereta baru, seseorang itu perlu mengorban 1/ 3 daripada gajinya. Bagi seorang graduan, kereta sedan yang paling sesuai dengan gajinya pada ketika itu hanyalah kereta proton, dan pinjaman 7 hingga 9 tahun. Untuk membelinya seseorang itu perlu pula membayar 10 peratus wang pendahuluan. Pembeli pula kadang kala terpaksa menunggu berbulan-bulan sebelum mendapat kereta yang dibeli.
Itu sahajalah yang termampu – menghabiskan 1/ 3 gaji untuk sebuah kereta sedan yang mutunya tidak seberapa – tidak termasuk lain-lain kos penjagaan, cukai jalan, minyak, tol dan sebagainya.
Pada ketika itu, kebanyakan rakyat terpaksa menerima sahaja. Walaupun ramai yang tidak puas hati dengan harga kereta yang mahal, mereka tiada saluran untuk menyatakan perasaan tidak puas hati. Sehingga tahun-tahun 2000, kesedaran rakyat makin tinggi dan pembangkang di Malaysia semakin mendapat tempat.
Akhirnya, setelah sekian lama rakyat diperkotak-katikkan, tawaran pembangkang yakni Pakatan Rakyat dalam manifestonya akan menurunkan harga kereta amat-amat ditunggu. Cukuplah lebih 55 tahun kami ditindas tanpa apa-apa pembelaan.
Walalupun BN turut menawarkan penurunan harga kereta, hakikatnya tawaran itu sudah terlewat. Kalau BN benar-benar prihatin, kenapa tidak turunkan dari dahulu sahaja. Tambahan pula tawaran Pakatan rakyat lebih menarik, jelas dan lebih dipercayai.
Pakatan Rakyat akan menurunkan cukai eksais secara berperingkat dengan bertujuan menghapuskannya dalam tempoh lima tahun, sementara BN hanya menurunkan harga sekitar 20 hingga 30 peratus dalam tempoh lima tahun.
Kami sememangnya menunggu saat-saat itu dan moga-moga Pakatan rakyat menang PRU13 nanti!
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.
Sumber HD - 9-4-2013
Perlukah zakatkan wang insuran anak?
Ustaz Hamizul Abdul Hamid, | 03 Jun 2013 |
Takaful dalam Islam sendiri bermakna saling menjamin demi kebaikan bersama...
Soalan: Keluarga saya baru sahaja mendapat duit simpanan daripada sebuah pengendali insurans takaful pendidikan anak-anak saya yang berusia 12 dan 13 tahun sebanyak RM 20,000.00, dan suami saya juga baru mendapat pampasan daripada sebuah takaful atas kecederaan yang dialaminya kerana kemalangan jalan raya sejumlah RM150,000.00. Persoalan saya, adakah duit insurans ini juga perlu dizakatkan? Mohon penjelasan.
Jawapan: Terima kasih kerana mengajukan persoalan yang baik ini. Mudah-mudahan, puan dan keluarga puan sentiasa diberikan kesabaran dan diberkati Allah SWT hendaknya, amin. Baiklah, demi menjawab persoalan puan, saya akan menegaskan beberapa perkara-perkara yang berkaitan dengannya.
Pertamanya, mungkin ramai yang terkeliru dengan status wang yang disimpan di dalam mana-mana institusi takaful atau insurans. Sebelum itu, sila fahami bahawa, takaful adalah insuran yang Islami dan ia tertakluk kepada akta takaful; serta ia berbeza dengan insuran, kerana insuran dijalankan secara konvensional yang melibatkan kontrak yang tidak syarie serta adanya tiga unsur yang tidak halal, iaitu gharar (ketidakpastian), maisir (judi) dan riba.
Oleh itu, demi memudahkan perbincangan, saya mengandaikan bahawa puan hanya mencarum di dalam takaful sahaja.
Hakikatnya, takaful adalah wang yang berbentuk simpanan, kerana seseorang penyimpan itu masih mempunyai hak milik sempurna ke atas wang berkenaan. Misalnya, sungguh pun puan menandatangani kontrak polisi takaful berkenaan untuk tempoh 10 tahun; namun dalam tempoh masa sebelum 10 tahun itu, puan masih boleh memohon pengeluaran tunai daripada pihak takaful berkenaan.
Maka, dalam hal ini puan hendaklah menyandarkan wang di dalam takaful sebagai wang simpanan dan dikeluarkan zakat sebagaimana puan mengira zakat simpanan yang lain. Iaitu, puan campurkan jumlah simpanan anak-anak puan di dalam takaful yang sempurna milik itu dan dicampurkan dengan simpanan-simpanan lain anak-anak puan yang ada di bank atau di mana-mana sahaja, dan jika ia menyamai atau melebihi paras nisab, maka wajiblah dizakatkan ke atasnya 2.5 peratus.
Adakah jumlah simpanan takaful itu perlu diambil pada hujung tahun? Tidak, kerana jumlah itu tidak bersifat genap setahun disimpan, maka sila ambil jumlah permulaan puan mencarum dalam takaful berkenaan.
Ilustrasi: Contoh kiraan zakat simpanan Pn. Izah bagi tahun 2012
Nisab: RM10,500.00
Haul: Satu tahun (12 bulan dan andaikan ia bermula 1 Januari 2012)
Jumlah simpanan di takaful setahun (sila ambil baki permulaan simpanan di takaful atau jumlah terendah) Jumlah di bank setahun (ambil baki terendah) Jumlah di lain-lain tempat Jumlah
RM200.00 RM13,000.00 RM1,000.00 RM13,200.00
Maka, zakatnya ialah: RM13,200.00 X 2.5 % = RM330.00
Nota: Simpanan dikira saat seseorang mula menyimpan, katakanlah Pn. Izah mula menyimpan di takaful pada bulan 1 Januari 2012 sebanyak RM200, maka itulah baki terendah simpanannya. Manakala, dalam akaun bank yang lain, ambil sahaja baki terendah dalam tempoh tahun 2012 dan jumlahkan kesemuanya untuk mendapatkan jumlah yang besar. Cumanya, dalam akaun takaful ada yang bersifat simpanan, tabarru’ dan pelaburan, maka ambillah daripada akaun simpanan yang merupakan milik sempurna Pn. Izah sahaja, yang mungkin berjumlah 50 peratus daripada keseluruhan carumannya setiap bulan.
Justeru, bagi kes anak-anak dan suami puan, sebenarnya mereka sudah perlu mengeluarkan zakat wang simpanan mereka, semasa ia masih lagi berada dalam simpanan pihak takaful, bukannya semasa mereka mendapatkan wang setelah genap 10 tahun atau semasa mereka membuat permohonan tunai daripada pihak takaful.
Oleh itu, dalam kes anak-anak puan di atas, oleh sebab mereka sudah pun mengeluarkan zakat sepanjang wang simpanan itu berada dalam akaun takaful, maka ketika mereka memperoleh wang RM20,000.00, maka mereka tidak wajib lagi mengeluarkan zakatnya. Melainkan, jika mereka tidak mengeluarkannya, maka mereka wajiblah mengqada berdasarkan berapa jumlah simpanan yang sebenarnya selama 10 tahun tidak dikeluarkan.
Kecuali dalam kes yang mana, sepanjang tempoh 10 tahun itu, puan dan anak-anak puan langsung tidak boleh mengeluarkannya (tetapi saya fikir, hal ini mungkin tidak berlaku), maka ketika itu wang yang puan peroleh sebenarnya dikategorikan sebagai sebahagian daripada wang yang tertahan yang kemudiannya diperoleh kembali, dan ia diistilahkan sebagai mal al-dimar. Menurut Imam an-Nawawi, mal al-dimar ini hendaklah ditunaikan zakatnya ketika diperoleh, samalah seperti kita mendapat wang KWSP setelah lama tertahan dalam simpanan KWSP dan ia perlu dizakatkan tanpa bertangguh lagi.
Sementara itu, bagi kes suami puan yang menerima wang pampasan daripada pihak takaful akibat kemalangan jalan raya sebanyak RM150,000.00; maka ia sudah pasti dikira sebagai wang pendapatan sepenuhnya. Maka, wang itu hendaklah terlebih dahulu dikeluarkan zakatnya sebanyak 2.5 peratus semasa diterima (zakatnya berjumlah RM3,750.00).
Keduanya, ada beberapa isu lain yang ingin saya perjelaskan, lewat persoalan puan. Iaitu, puan menyatakan wang itu diperoleh oleh anak-anak puan yang kelihatannya masih belum mencapai usia baligh. Adakah mereka juga wajib berzakat?
Hakikatnya, kedudukan anak-anak di bawah usia baligh juga, menurut fuqaha termasuklah di sisi Syafie, tidak menjadi penghalang daripada dikenakan zakat ke atas mereka. Hal ini kerana, illat (sebab) dikenakan zakat, adalah kerana kekayaan yang dimiliki bukan ke atas individu semata-mata. Maka, dalam konteks syarat wajib zakat juga, ia tidak mengambil kira, sama ada pemilik harta itu adalah orang yang baligh, berakal atau tidak; yakni selagi kekayaannya bersifat milik sempurna dan dia mempunyai hak at-tasaruf (hak menggunakan harta tanpa batasan), maka dia dikira wajib berzakat. Oleh sebab itulah, seorang yang sudah tua dan nyanyuk atau hilang akal kerana gila (tidak kiralah apa pun puncanya), maka para warisnya masih wajib mengeluarkan zakat ke atas harta-harta yang dimiliki olehnya.
Mungkin akan ada pihak yang mempertikaikan, bahawa bukankah wang yang diperoleh itu adalah untuk tujuan pembelajaran dan pelajar itu juga berhak menerima santunan zakat atas nama asnaf fisabilillah?
Suka juga dijelaskan di sini, ada pun pandangan bahawa pelajar itu berhak mendapat santunan atas nama fisabilillah, adalah merupakan perkara khilaf yang dibahaskan dalam kalangan fuqaha, kerana ada yang membataskan fisabilillah hanya untuk tujuan peperangan dan ada yang meluaskannya, sehingga termasuklah dalam bab mencari ilmu. Manakala, dalam bab mengenakan zakat, sudah jelas bahawa ada dalil yang Nabi SAW pernah memerintahkan supaya sahabat yang menjaga harta anak yatim agar melaburkannya, supaya tidak susut dimakan oleh zakat.
Diriwayatkan daripada ‘Amru bin Syuaib daripada datuknya, bahawa Nabi SAW pernah memberitahu: “Ketahuilah, sesiapa yang menjadi wali bagi anak yatim yang ada harta, hendaklah ia memperniagakannya (supaya bertambah kembang) dan janganlah ia membiarkan harta itu (berterusan susut) – dimakan oleh zakat,” (Hadis Riwayat Termizi).
Sungguh pun ahli hadis menyatakan hadis di atas termasuk hadis yang daif (lemah); namun ia diperteguhkan dengan pelbagai hadis lain, seperti mana Imam al-Syafi’i sendiri di dalam kitab Musnad as-Syafi’i (sebuah kitab yang disandarkan kepada namanya), ada menyatakan sebuah hadis, bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda yang maksudnya: “Carilah jalan yang menguntungkan semasa kamu menjaga dan mengurus harta anak yatim, supaya hartanya itu tidak ditelan habis oleh zakat,” (rujuk Musnad Imam Syafie, 1: 224).
Begitu juga daripada keterangan athar (perkataan, perbuatan dan pengakuan) oleh para sahabat, bahawa Ummul Mukminin Aisyah r.ha sendiri semasa memelihara anak-anak saudaranya yang yatim, baginda telah memperniagakan harta mereka untuk mengembangkannya dan mengeluarkan zakat ke atasnya (ibid, 225).
Dalam pada itu, statusnya sebagai pelajar juga adalah masih di bawah pembiayaan ibu bapa, yakni mereka tidak bergantung 100 peratus kepada wang takaful yang diperoleh. Makanya, tuntutan agar dikenakan zakat ke atas harta seorang pelajar yang sudah mencapai syarat wajib zakat, sebenarnya lebih kuat daripada menafikan zakat ke atasnya.
Kesimpulannya, puan hendaklah menunaikan zakat simpanan ke atas simpanan takaful anak-anak puan dan jika belum ditunaikan, bolehlah dikeluarkan sebagai zakat qada simpanan. Manakala, bagi suami puan, sudah jelas kedudukannya bahawa ia adalah zakat pendapatan.
Wallahua’lam.
Disediakan oleh Ustaz Hamizul Abdul Hamid, Eksekutif Komunikasi Korporat, Lembaga Zakat Selangor (MAIS) dan sebarang kemusykilan zakat sila emailkan kepada hamizul@e-zakat.com.my atau boleh layari www.e-zakat.com.my; blog.e-zakat.com.my atau www. facebook.com/ LembagaZakatSelangor.MAIS untuk maklumat lanjut.
Soalan: Keluarga saya baru sahaja mendapat duit simpanan daripada sebuah pengendali insurans takaful pendidikan anak-anak saya yang berusia 12 dan 13 tahun sebanyak RM 20,000.00, dan suami saya juga baru mendapat pampasan daripada sebuah takaful atas kecederaan yang dialaminya kerana kemalangan jalan raya sejumlah RM150,000.00. Persoalan saya, adakah duit insurans ini juga perlu dizakatkan? Mohon penjelasan.
Jawapan: Terima kasih kerana mengajukan persoalan yang baik ini. Mudah-mudahan, puan dan keluarga puan sentiasa diberikan kesabaran dan diberkati Allah SWT hendaknya, amin. Baiklah, demi menjawab persoalan puan, saya akan menegaskan beberapa perkara-perkara yang berkaitan dengannya.
Pertamanya, mungkin ramai yang terkeliru dengan status wang yang disimpan di dalam mana-mana institusi takaful atau insurans. Sebelum itu, sila fahami bahawa, takaful adalah insuran yang Islami dan ia tertakluk kepada akta takaful; serta ia berbeza dengan insuran, kerana insuran dijalankan secara konvensional yang melibatkan kontrak yang tidak syarie serta adanya tiga unsur yang tidak halal, iaitu gharar (ketidakpastian), maisir (judi) dan riba.
Oleh itu, demi memudahkan perbincangan, saya mengandaikan bahawa puan hanya mencarum di dalam takaful sahaja.
Hakikatnya, takaful adalah wang yang berbentuk simpanan, kerana seseorang penyimpan itu masih mempunyai hak milik sempurna ke atas wang berkenaan. Misalnya, sungguh pun puan menandatangani kontrak polisi takaful berkenaan untuk tempoh 10 tahun; namun dalam tempoh masa sebelum 10 tahun itu, puan masih boleh memohon pengeluaran tunai daripada pihak takaful berkenaan.
Maka, dalam hal ini puan hendaklah menyandarkan wang di dalam takaful sebagai wang simpanan dan dikeluarkan zakat sebagaimana puan mengira zakat simpanan yang lain. Iaitu, puan campurkan jumlah simpanan anak-anak puan di dalam takaful yang sempurna milik itu dan dicampurkan dengan simpanan-simpanan lain anak-anak puan yang ada di bank atau di mana-mana sahaja, dan jika ia menyamai atau melebihi paras nisab, maka wajiblah dizakatkan ke atasnya 2.5 peratus.
Adakah jumlah simpanan takaful itu perlu diambil pada hujung tahun? Tidak, kerana jumlah itu tidak bersifat genap setahun disimpan, maka sila ambil jumlah permulaan puan mencarum dalam takaful berkenaan.
Ilustrasi: Contoh kiraan zakat simpanan Pn. Izah bagi tahun 2012
Nisab: RM10,500.00
Haul: Satu tahun (12 bulan dan andaikan ia bermula 1 Januari 2012)
Jumlah simpanan di takaful setahun (sila ambil baki permulaan simpanan di takaful atau jumlah terendah) Jumlah di bank setahun (ambil baki terendah) Jumlah di lain-lain tempat Jumlah
RM200.00 RM13,000.00 RM1,000.00 RM13,200.00
Maka, zakatnya ialah: RM13,200.00 X 2.5 % = RM330.00
Nota: Simpanan dikira saat seseorang mula menyimpan, katakanlah Pn. Izah mula menyimpan di takaful pada bulan 1 Januari 2012 sebanyak RM200, maka itulah baki terendah simpanannya. Manakala, dalam akaun bank yang lain, ambil sahaja baki terendah dalam tempoh tahun 2012 dan jumlahkan kesemuanya untuk mendapatkan jumlah yang besar. Cumanya, dalam akaun takaful ada yang bersifat simpanan, tabarru’ dan pelaburan, maka ambillah daripada akaun simpanan yang merupakan milik sempurna Pn. Izah sahaja, yang mungkin berjumlah 50 peratus daripada keseluruhan carumannya setiap bulan.
Justeru, bagi kes anak-anak dan suami puan, sebenarnya mereka sudah perlu mengeluarkan zakat wang simpanan mereka, semasa ia masih lagi berada dalam simpanan pihak takaful, bukannya semasa mereka mendapatkan wang setelah genap 10 tahun atau semasa mereka membuat permohonan tunai daripada pihak takaful.
Oleh itu, dalam kes anak-anak puan di atas, oleh sebab mereka sudah pun mengeluarkan zakat sepanjang wang simpanan itu berada dalam akaun takaful, maka ketika mereka memperoleh wang RM20,000.00, maka mereka tidak wajib lagi mengeluarkan zakatnya. Melainkan, jika mereka tidak mengeluarkannya, maka mereka wajiblah mengqada berdasarkan berapa jumlah simpanan yang sebenarnya selama 10 tahun tidak dikeluarkan.
Kecuali dalam kes yang mana, sepanjang tempoh 10 tahun itu, puan dan anak-anak puan langsung tidak boleh mengeluarkannya (tetapi saya fikir, hal ini mungkin tidak berlaku), maka ketika itu wang yang puan peroleh sebenarnya dikategorikan sebagai sebahagian daripada wang yang tertahan yang kemudiannya diperoleh kembali, dan ia diistilahkan sebagai mal al-dimar. Menurut Imam an-Nawawi, mal al-dimar ini hendaklah ditunaikan zakatnya ketika diperoleh, samalah seperti kita mendapat wang KWSP setelah lama tertahan dalam simpanan KWSP dan ia perlu dizakatkan tanpa bertangguh lagi.
Sementara itu, bagi kes suami puan yang menerima wang pampasan daripada pihak takaful akibat kemalangan jalan raya sebanyak RM150,000.00; maka ia sudah pasti dikira sebagai wang pendapatan sepenuhnya. Maka, wang itu hendaklah terlebih dahulu dikeluarkan zakatnya sebanyak 2.5 peratus semasa diterima (zakatnya berjumlah RM3,750.00).
Keduanya, ada beberapa isu lain yang ingin saya perjelaskan, lewat persoalan puan. Iaitu, puan menyatakan wang itu diperoleh oleh anak-anak puan yang kelihatannya masih belum mencapai usia baligh. Adakah mereka juga wajib berzakat?
Hakikatnya, kedudukan anak-anak di bawah usia baligh juga, menurut fuqaha termasuklah di sisi Syafie, tidak menjadi penghalang daripada dikenakan zakat ke atas mereka. Hal ini kerana, illat (sebab) dikenakan zakat, adalah kerana kekayaan yang dimiliki bukan ke atas individu semata-mata. Maka, dalam konteks syarat wajib zakat juga, ia tidak mengambil kira, sama ada pemilik harta itu adalah orang yang baligh, berakal atau tidak; yakni selagi kekayaannya bersifat milik sempurna dan dia mempunyai hak at-tasaruf (hak menggunakan harta tanpa batasan), maka dia dikira wajib berzakat. Oleh sebab itulah, seorang yang sudah tua dan nyanyuk atau hilang akal kerana gila (tidak kiralah apa pun puncanya), maka para warisnya masih wajib mengeluarkan zakat ke atas harta-harta yang dimiliki olehnya.
Mungkin akan ada pihak yang mempertikaikan, bahawa bukankah wang yang diperoleh itu adalah untuk tujuan pembelajaran dan pelajar itu juga berhak menerima santunan zakat atas nama asnaf fisabilillah?
Suka juga dijelaskan di sini, ada pun pandangan bahawa pelajar itu berhak mendapat santunan atas nama fisabilillah, adalah merupakan perkara khilaf yang dibahaskan dalam kalangan fuqaha, kerana ada yang membataskan fisabilillah hanya untuk tujuan peperangan dan ada yang meluaskannya, sehingga termasuklah dalam bab mencari ilmu. Manakala, dalam bab mengenakan zakat, sudah jelas bahawa ada dalil yang Nabi SAW pernah memerintahkan supaya sahabat yang menjaga harta anak yatim agar melaburkannya, supaya tidak susut dimakan oleh zakat.
Diriwayatkan daripada ‘Amru bin Syuaib daripada datuknya, bahawa Nabi SAW pernah memberitahu: “Ketahuilah, sesiapa yang menjadi wali bagi anak yatim yang ada harta, hendaklah ia memperniagakannya (supaya bertambah kembang) dan janganlah ia membiarkan harta itu (berterusan susut) – dimakan oleh zakat,” (Hadis Riwayat Termizi).
Sungguh pun ahli hadis menyatakan hadis di atas termasuk hadis yang daif (lemah); namun ia diperteguhkan dengan pelbagai hadis lain, seperti mana Imam al-Syafi’i sendiri di dalam kitab Musnad as-Syafi’i (sebuah kitab yang disandarkan kepada namanya), ada menyatakan sebuah hadis, bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda yang maksudnya: “Carilah jalan yang menguntungkan semasa kamu menjaga dan mengurus harta anak yatim, supaya hartanya itu tidak ditelan habis oleh zakat,” (rujuk Musnad Imam Syafie, 1: 224).
Begitu juga daripada keterangan athar (perkataan, perbuatan dan pengakuan) oleh para sahabat, bahawa Ummul Mukminin Aisyah r.ha sendiri semasa memelihara anak-anak saudaranya yang yatim, baginda telah memperniagakan harta mereka untuk mengembangkannya dan mengeluarkan zakat ke atasnya (ibid, 225).
Dalam pada itu, statusnya sebagai pelajar juga adalah masih di bawah pembiayaan ibu bapa, yakni mereka tidak bergantung 100 peratus kepada wang takaful yang diperoleh. Makanya, tuntutan agar dikenakan zakat ke atas harta seorang pelajar yang sudah mencapai syarat wajib zakat, sebenarnya lebih kuat daripada menafikan zakat ke atasnya.
Kesimpulannya, puan hendaklah menunaikan zakat simpanan ke atas simpanan takaful anak-anak puan dan jika belum ditunaikan, bolehlah dikeluarkan sebagai zakat qada simpanan. Manakala, bagi suami puan, sudah jelas kedudukannya bahawa ia adalah zakat pendapatan.
Wallahua’lam.
Disediakan oleh Ustaz Hamizul Abdul Hamid, Eksekutif Komunikasi Korporat, Lembaga Zakat Selangor (MAIS) dan sebarang kemusykilan zakat sila emailkan kepada hamizul@e-zakat.com.my atau boleh layari www.e-zakat.com.my; blog.e-zakat.com.my atau www. facebook.com/ LembagaZakatSelangor.MAIS untuk maklumat lanjut.
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.
Sumber HD - 3-6-2013
No comments:
Post a Comment