FACE BOOK PAS SELANGOR

FACE BOOK PAS SELANGOR
BERKOMUNIKASI SECARA LEBIH MUDAH DAN CEPAT

Monday, April 18, 2011

HIDAYAH ITU DARIPADA ALLAH

Buku ‘aku, isabella dan tok kenali’

























Oleh nik mohamad abduh bin nik abdul aziz

Saya pernah menulis mengenai Bob Lokman, bekas insan seni duniawi terkenal yang telah memilih untuk meninggalkan
 dunianya itu dan berhijrah secara profesional kepada seni baru yang lebih hakiki dan benar beberapa minggu lepas. Saya menulis mengenai taubat, sebab dan hikmah Allah menjadikan kehidupan di dunia ini dipenuhi ujian dan pancaroba.

Saya juga menyatakan harapan untuk segera menemuinya dan mendengar daripadanya mengenai sejarah hidupnya. Walaupun dunianya dulu amat berbeza sekali daripada dunia saya yang telah disusun rapi oleh keluarga semasa kecil, saya sebaik mengetahui kisah taubatnya tiba-tiba rasa terlalu dekat dan rapat dengannya. Ini mungkinlah kerana laluan sutera sejarah keluarga tiba-tiba terlukis di benak hati saya yang membolehkan saya melihat daripada sudut pandang yang lebih menyegarkan jiwa. Datuk saya, Tuan Guru Hj Nik Mat Alim adalah anak murid kepada Tok Kenali, ulama besar legasi bumi bertuah Kelantan dan Tanah Melayu. Bob Lokman pula adalah cicit Tok Kenali.




You Tube 1 : http://www.youtube.com/watch?v=FNoSdpkJi-Q


AlhamduliLah saya akhirnya berpeluang menemuinya dalam pertemuan yang tidak dirancang. Pertemuan lewat malam di rumah sahabat karib saya, ustaz Riduan Mohd Nor sebelum saya berangkat ke Beting Maro, Sarawak keesokannya telah memperkenalkan saya secara lebih dekat dan ianya cukup mengesankan jiwa. Saya termenung panjang juga selepas itu, jerih cuba menguraikan beberapa kisah hidupnya yang menarik bahkan menakjubkan juga agar saya dapat menyelami, memahami seterusnya menasbih dan mensyukuri betapa agungnya kelebihan dan rahmat Allah ke atas hambaNya.






Betullah kata orang, zuriat yang solehahke mana pun melencong, suatu hari titihannya itu akan kembali menariknya ke pangkal. Doa orang-orang soleh makbulnya tak terhalang oleh masa dan ketika. Mereka berdoa sampai mati kepada tuhan yang tak akan mati sampai bila-bila pun. Maka saatnya, biar pun beribu tahun sang hamba soleh itu telah mati, Allah memakbulkan doanya lalu kelebihan dan kerahmatan mungkin saja tertumpah kepada mana-mana zuriatnya yang telah lurus di jalan atau melencong. 

Doa adalah senjata orang mukmin. Justeru orang-orang soleh akan hidup dengan doa sebagaimana kita hidup dengan makan dan minum. Oleh kerana zuriat adalah kurnia tuhan yang begitu berharga dan tak ternilai, maka mereka akan sentiasa menyebut-nyebutnya di dalam doa mereka di hadhrat Ilahi. Lihatlah doa para nabi atau hayatilah doa nabi Ibrahim misalnya dan lihat bagaimana Allah memakbulkan kemuncaknya selepas sekitar lima ribu tahun kemudian. Nabi kita sallaLlahu alaihi wasallam adalah sebutan hangat lidah datuk kita itu.

Begitulah saya lihat Bob Lokman. Begitulah yang Bob Lokman rasakan. Begitulah juga apa yang telah dia ceritakan kepada ustaz Riduan Mohd Nor, lalu sahabat saya ini segera coretkannya di dalam buku terbarunya, ‘Aku, Isabella dan Tok Kenali.’ Sahabat saya ini, jika boleh saya puji -Allah taala saja yang boleh menyucikan hambaNya- sangat mahir menulis, rajin dan dedikasi sekali. Travelog hidayah yang ditulisnya banyak juga. Yang terakhir ini bukanlah satu-satu yang terbaik, tetapi ia satu keberanian daripadanya bercerita mengenai orang lain dan cerita itu bukan fiksyen dan buat-buat. Ia cerita benar. Ia cerita hidayah Allah. Di dunia ini tiada cerita besar sebesar cerita hidayah.

Cerita di dalam buku ‘A Doctor In The House’ misalnya walaupun tebal, tetapi ia bukan cerita hidayah Allah. Ia hanya cerita besar-besar buatan manusia. Di sisi Allah, ia kecil saja. Yang besar dan terbesar ialah cerita hidayah Allah ke atas hamba-hambaNya. Tak kiralah hambaNya itu besar atau kecil. Semuanya jadi besar. Kerana itulah.
Ustaz Riduan yang pemurah itu menghadiahkan satu naskhah buku tersebut kepada saya. Satu sahaja walaupun sifat pemurahnya itu lebih daripada satu. Banyak. Mungkin banyak lagi yang dia nak kena hadiahkan kepada ramai sahabatnya yang lain. Saya bukanlah satu-satunya sahabat baiknya. Banyak dan ramai lagi. Semua sahabat baiknya, walaupun tak sepemurahnya atau sesetengahnya pula ada yang sampai tahap kedekut walaupun tidaklah maha kedekut, kebanyakannya mahukan ustaz Riduan hadiahkan saja bukunya kepada mereka. Bukan setakat hadiah, percuma pula. 

Maka setiap kali buku barunya memasuki pasaran, adalah sejumlah buku yang dia akan peruntukkan khas untuk tujuan mengekalkan sifat dan kedudukannya sebagai seorang paling pemurah daripada kalangan para sahabatnya yang begitu berpelbagaian darjat kemurahan masing-masing itu. Begitulah ustaz Riduan dan para sahabatnya. Itu belum lagi diambil kira adakah mereka akan membacanya apabila menerima buku percuma tersebut atau pun tidak. Kalau nak kira, hah, macam-macam lagilah kepelbagaian darjat mereka itu. Apapun ustaz Riduan ini, walaupun Aiman ambil kisah, dia tetap tak kisah.

Saya? Oh, saya telah membacanya. Itu pun setelah selesai pilihan raya negeri Sarawak dan semasa penerbangan balik hampir dua jam dari Sibu ke Kuala Lumpur melalui penerbangan Air Asia. Oleh kerana Air Asia ‘kedekut’ untuk menyediakan minuman percuma di dalam pesawatnya, maka terpaksalah saya ‘teguk’ buku ustaz Riduan yang percuma itu. 

Oh ia sungguh menghilangkan dahaga. Walaupun keletihan, saya terus membacanya sampai habis sampai lupa itu mengantuk dan lupa juga untuk tertidur! Pertemuan pertama di rumah ustaz Riduan banyak berkisar ceritanya mengenai dakwah awam dan remaja. Saya tidak berpeluang menjelajah seluruh sejarah dan sirah Bob Lokman. Apabila saya membaca buku travelog baru ini, saya hampir memperolehi apa yang saya inginkan daripada Bob Lokman.

Sejarah hidup dan pengalaman beliau sungguh menjanjikan pengajaran, ibrah dan kesedaran. Sungguh unik dan menginsafkan. Anda perlu membacanya jika anda enggan berada di pihak yang rugi macam UMNO dan pengikutnya. Sungguh, beliau begitu mahu kisah dan perjalanannya menuju hidayah Allah dikongsikan bersama. Beliau yakin perjalanan hidup di jalan penuh liku dan duri saat remaja dan dewasanya jika dikongsi akan menjanjikan kesedaran bersama. Itulah yang beliau sedang kongsikan bersama khalayak yang menghadiri ceramahnya yang tak putus-putus hari ini.

Kini, Bob Lokman adalah pendakwah di medan dakwah dan masyarakat. Menambah serinya, beliau bersama PAS berdakwah di dalam dan untuk masyarakat. Siapa tidak kenal PAS dan jasanya? 

Beli dan bacalah buku travelog hidayah ini. Isinya berat, bahasanya ringan. Ia tidak seperti buku pecah panggung ustaz Riduan sebelumnya, ‘Menerjang Badai’ yang berat bahasanya bagai seberat isinya jua. Kedua-duanya amat baik untuk dibaca. Jangan minta percuma daripadanya. Anda bukan sahabat baiknya seperti saya dan jika pun anda mendakwa sebagai sahabatnya juga, takutilah sifat buruk sebahagian sahabatnya yang tidak pun membaca walau diberi percuma daripada menjangkiti anda. Walaupun Aiman dan ustaz Riduan tak kisah, saya kisah. Ini saya kisahkan untuk anda, kawan.


http://nikabduh.wordpress.com/

Dari DD : 18//04//2011


http://bm.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&view=article&id=3010:artis-bob-lokman-memilih-pas&catid=61:subky-latif&Itemid=303

Artis Bob Lokman memilih PAS




Hj Subky Abdul Latif   

ORANG lulus Universiti Azhar dengan ijazah PhD, bertabur firman dan hadis di hujung jarinya, tidak memilih PAS sebagai medan mengembangkan ilmu dan jihadnya.

Antaranya memilih Umno. Atau Allah memilih mereka menjadi Umno.
Yang Allah pilih menjadi ahli PAS ialah artis penulis lirik Bob Lokman. Dunia Bob dulunya di alam wayang. Tetapi dia memilih menjadi ahli PAS.




Bukan mudah bagi seseorang untuk memilih menjadi PAS. Menjadi hafiz dan PhD. Pengajian Islam belum tentu Allah pilih dia jadi orang PAS, tetapi Bob Lokman, sebagai penulis lirik Allah pilih jadi orang PAS.
Bob Lokman boleh bersyukur atas pemberian Allah itu. Dan umat Islam seluruhnya bersyukur kerana Bob Loman mula menjadi aktivis PAS.

Dia mengaku pilihannya betul setelah ada yang mencemik pemilihannya itu. Itulah ujian awal yang Bob hadapi. Dan mula gelaplah gambar dan karya seninya dari dada TV dan media perdana.

Tetapi Bob tetap memberitahu, setiap kali dia hendak meninggalkan, setelah berada dalam PAS, dia tahu langkahnya adalah betul dan mula merasai manisnya berpolitik dalam PAS.

Orang lain belum merasa manis itu, tetapi Bob sudah merasa manisnya.
Sudah ada rakan-rakan artisnya mula mendekatinya dan mahu mengikutnya.





Begitulah ada orang menyertai PAS kerana mengikut kuliah Tok Guru Mursyidul Am Dato’ Nik Aziz. Ada yang masuk kerana terasa sedapnya kata-kata mantik Ustaz Fadzil Noor. Demikian juga memahami Islam melalui kuliah Ustaz Abdul Hadi.





Tetapi ada juga kerana mengikut daya jelas Bob Lokman.
Seperti saya menanda tangani borang menyertai PAS 30 tahun dulu, saya didorong oleh pelakun filem Yusuf Suria. Saya berbuat bersamanya dengan Dato’ Asri, pemimpin PAS masa itu.

Tiba-tiba Yusuf berkata kapada saya di depan Dato’ Asri, ‘I ini bukan orang agama, tetapi I mahukan Islam. You orang beragama, tetapi pasal apa tak mahu ikut Islam?’

Saya tidak dapat memberi jawapan. Lalu dia menyuakan borang PAS kepada saya. Saya ambil borang itu dari tangannya. ‘Isi!’ suruhnya.





Dato’ Asri mengambil borang itu, dia minta kad pengenalan saya. Diisinya borang itu. Saya pun menjadi ahli PAS dan mula merasa manisnya berjuang dalam Islam.

Kira-kira 35 tahun dulu pelakon Yusuf Suria yang banyak berlakon di bawah arahan P.Ramlee dan menyokong kuat Ketua Pemuda Umno Malaysia, Dato’ Harun Idris menjadi  ahli PAS.

Ke sana ke mari dia menggalas borang PAS. Ramai orang ditemuinya di Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur diajaknya masuk PAS. Saya tengok beberapa pelakon kecil dan pelakun tambahan yang datang makan di gerainya, Restoran Semporna mengisi borang menjadi ahli PAS.

Dia rajin masuk ke luar-luar bandar berceramah mengajak orang masuk PAS.
Yusuf mahu jadi orang baik. Dia tidak banyak mendapat didikan agama. Jika ada orang PAS yang ada masa, boleh menumpukan penuh masa kepada Yusuf, dia boleh jadi aktivis Islam  yang gigih.

Malangnya PAS ketika itu bertempur antara yang menyokong dan menentang Dato’ Asri, maka tidak yang dapat membeberi masa untuk membimbing artis-artis yang menyertai PAS masa itu.

Beberapa tahun selepas itu Jamal Mohamad yang dikenali sebagai Jamal Kerdil. Dia meninggalkan terus dunia hiburannya. Isterinya membawanya ke sana ke mari di seluruh negara memenuhi jemputan mengadakan ceramah PAS.

Dia tidak berapa sihat. Selalu masuk hospital. Tetapi bila keluar hospital selalu menghadhirkan diri dalam kegiatan PAS. Dunia hiburannya sudah terputus baginya. Dia tidak suka lagi diingatkan dengan zaman dunia hiburannya.

Bintang-bintang terkenal seperti Tompel, Ibrahim Din dan P.Ramlee yang baik dengannya, kalau boleh nama-nama itu tidak boleh disebut di depannya. Dia tidak suka dikaitkan dengan masa lampaunya.
Di hari tuanya dia tinggal di Dengkil. Dia hari-hari tuanya dengan mengingati kebesaran Allah. Semangat PASnya masih tinggi.

Jika Bob Lokman mahu tahu akan manisnya menyertai politik PAS mengikut pengalaman dan pandangan seorang bekas seorang artis, pergilah berkunjung ke rumah Pak Jamal Kerdil di Dengkil.
Tanya dia tentang manis dan indahnya PAS.



Tugas saya bantu Pakatan ke Putrajaya - Bob Lokman
Mohd Sabri Said   
BUKIT MERTAJAM, 27 Mei: Penulis lirik, pencipta lagu dan pelakun Bob Lokman memberitahu, tugas beliau kini adalah membantu Pakatan Rakyat khasnya PAS ke Putrajaya.

"Kini saya sudah sedar daripada lamunan kerana dunia hiburan banyak melalaikan.

"Tugas saya kini berceramah, membantu Pakatan Rakyat agar lebih berketrampilan dalam usaha mengejar impian ke Putrajaya," beritahu Bob Lokman  ketika berpidato pada majlis anjuran PAS Permatang Pauh di belakang Sekalah Agama Al Masriyah, Bukit Mertajam semalam.

Bob Lokman menyertai PAS tidak lama dahulu dan kini aktif bersama program PAS bagi membantu parti Islam itu agar lebih berketerampilan dalam menyampaikan mesejnya kepada masyarakat.

"Islam yang digerakkan oleh PAS juga tidak mengharamkan lagu  bahkan mengalakkan lagu-lagu ketuhanan dengan irama yang berbagai agar anak muda tidak terpesong akidah atau lalai dengan gerak geri penyanyi luar, " jelas beliau.

Beliau berceramah dipentas bersama Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Haji Mohamad Sabu dan Yang DiPertua PAS Permatang Pauh, Haji Omar Hasan.

Dalam pada itu, beliau juga meminta Jabatan Agama Islam memantau lirik-lirik lagu yang dinyanyikan penyanyi agar ia tidak terpesong dari aqidah Islam.

Mereka di saran berperanan lebih aktif menilai dan mengkaji semua senikata lagu supaya tidak timbul masalah pemesongan akidah.

Ia perlu kerana semasa peminat menghayatinya sebagai hiburan  ia boleh menggugat akidah, kata bekas penilis lirik, pencipta lagu dan pelakun itu.

Kadang-kadang, kata beliau, pencipta lagu dan lirik, ketika mendapat ilham terus sahaja mencatat tanpa berteraskan syariat yang dibenarkan asalkan penyusunan ayatnya bernas di tambah pula melodinya yang boleh mengkhayalkan pendengar.

"Bukan bermakna tidak boleh mencipta lagu asalkan penciptaanya tidak menyalahi Islam.  Saya bercakap bukan untuk orang lain tetapi untuk diri saya sendiri yang pernah melalui era kegemilangan menerusi lagu Taman Rashidah Utama nyanyian Kumpulan Rock Wings dan Isabella nyanyian Search, " jelasnya.

Baginya, sekaranglah masa terbaik untuk dirinya meluangkan masa kepada Islam sebab dulu terlalu sibuk mengejar dunia semata-mata kerana duit.

Keluar dari alam glomour bukan mudah tambahan lagi aktif bersama PAS berceramah sana sini dengan tujuan menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang zalim terhadap rakyat bawahan, kata beliau.





Dia datang peluk dan cium saya - Catriona Ros
Harakahdaily   
KUALA LUMPUR, 9 Ogos: "Suami saya tanya, 'bila', saya kata 'pagi tadi'...dia tidak kata apa-apa hanya datang peluk dan cium saya," cerita pelakon Catriona Ros dalam rancangan Selami Jiwa yang dihoskan oleh Datuk Fadhilah Kamsah di Astro Oasis.
(Catriona dalam rancangan Selami Jiwa yang dihoskan oleh Datuk Dr Fadhilah Kamsah)

Catriona menceritakan pengalaman beliau yang mula bertudung 16 Julai tahun lepas dalam keadaan beliau adalah seorang pelakon di negara ini.

Catriona mula berhijrah memakai tudung 16 Julai tahun lepas ketika beliau menemani rakan-rakannya untuk membeli tudung di sebuah kedai.

"Oleh kerana lama sangat mereka pilih, saya rasa boring sangat, lalu saya ambil satu tudung dan cuba pakai. Ada satu macam perasaan dalam saya bila saya pakai, rasa berdebar-debar.

"Bila rakan-rakan saya tengok kenapa saya nampak pucat, saya kata saya nak pakai tudung...mereka gelakkan saya..mereka kata kepada saya jadikan ia azam tahun baru ke, puasa tahun depan ke dan sebagai.

"Tetapi bagi saya ketika itu, ia tidak akan lama...saya akan memakainya" cerita Catriona dalam rancangan yang disiarkan jam 1.45 petang tadi.

Catriona berasal dari Kelantan tetapi menetap di Kuala Lumpur.
Beliau bersekolah di sekolah agama Naim Lilbanat di Kota Bharu namun tidak pernah memakai tudung selepas keluar dari sekolah apatah lagi selepas bergelar artis.

"Keluarga saya tidak paksa saya bertudung namun kebanyakan mereka bertudung," cerita Catriona.
Menurut Catriona, ujian terbesar yang beliau hadapi dalam mengekalkan tudungnya adalah ketika suami beliau mengajaknya bercuti selama tujuh hari ke Australia.
"Di sana, tidak ada yang bertudung, ramai yang bermini skirt dan singlet sahaja...namun alhamdulillah saya berjaya untuk mengekalkan tudung saya sepanjang tujuh hari saya di sana," kata Catriona.
Turut menjadi tetamu Dr Fadhilah di rancangan bertajuk "bertudung, fesyen atau tuntutan agama itu adalah seorang remaja Nurul Atikah yang memakai tudung sejak berumur 13 tahun lagi atas didikan keluarga walaupun tidak ada paksaan.

Catriona berkata, respon yang paling beliau tunggu selepas memakai tudung adalah dari suaminya sendiri yang ketika itu berada di luar.

"Apabila dia pulang ke rumah dan membuka pintu, saya sudah memakai tudung...dia nampak sangat terkejut dan bertanya, 'bila', saya kata 'pagi tadi'...dia tidak kata apa-apa hanya datang memeluk dan mencium saya," cerita Catriona.

Suami beliau yang turut hadir ke rancangan Astro Oasis itu berkata, perkara pertama yang terlintas di kepala beliau ketika melihat isterinya bertudung adalah, 'bagaimana dia hendak bekerja' sebagai seorang artis.

"Namun selepas itu saya tahu, bertudung tidak semestinya tidak boleh berlakon," katanya gembira dengan perubahan isterinya.

Menurut Catriona, sambutan dari keluarga beliau juga sangat hebat.

"Selepas mereka tahu saya memakai tudung, mereka terus datang dari Kelantan ke Kuala Lumpur dan membawa tudung yang banyak untuk saya," katanya.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/4807-dia-datang-peluk-dan-cium-saya-catriona-ros


Kini jiwa saya lebih tenang- Iwan Syahman

http://www.youtube.com/watch?v=ilCbLj3k0wM


Iwan Syahman - Bekas Penyanyi Dangdut

Iwan seru rakan artis berubah
Aziz Muda   
KUALA LUMPUR, 6 Okt: Penyanyi irama dangdut, Iwan, menyeru rakan-rakan artisnya supaya segera berubah bagi mendapatkan keampunan Allah. 

Menurut beliau, artis-artis yang ingin berubah tidak sepatutnya melengah-lengahkan keinginan itu supaya dengan itu mereka akan menjadi lebih dekat kepada Allah SWT.

Katanya, perubahan para artis ke arah yang lebih baik merupakan satu perkara yang penting bagi membolehkan mereka bersama-sama umat Islam lain melakukan perubahan ke arah yang lebih baik pula terhadap masyarakat.

"Marilah kita bersama-sama kembali kepada Allah, kembali kepada fitrah, inilah yang lebih baik. Kalau nak menyanyi tu menyanyilah lagu-lagu yang boleh memberikan manfaat kepada kita dan kepada peminat-peminat kita," katanya ketika ditemui Harakahdaily di sini, malam tadi.

Menurut beliau, perubahannya berpunca dari banyak sebab dan beliau bersyukur kepada Allah kerana telah memberikan kesempatan kepadanya untuk berfikir supaya berubah.

"Tapi yang pentingnya bagi saya, saya bersyukur dalam keadaan saya sekarang yang lebih tenang dan lebih suka untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah SWT," katanya.

Iwan yang mula kelihatan berubah sejak 5 tahun lalu berkeupayaan memperlihatkan perubahan yang ketara pada diri dan kehidupannya sejak 2 tahun lalu dan beliau bersyukur kepada Allah kerana diberikan sokongan padu oleh para peminatnya.

Beliau yang kini lebih suka menyanyikan lagu-lagu yang berkonsepkan nasyid turut menghasilkan sebuah album seperti itu yang diberi judul Segalanya Allah.

"Alhamdulillah, saya lebih senang menyanyikan lagu-lagu seperti ini. Saya tak segan-segan untuk menyanyikan lagu-lagu ini," jelas beliau ketika ditemui sempena kunjungannya ke Markas PAS Taman Melewar, di sini, malam tadi bagi mengadakan persembahan pada program Rapat Rakyat anjuran PAS Kawasan Batu.  

Kepada peminat-pemintanya, beliau tidak lupa mengucapkan ribuan terima kasih kerana memberian sokongan yang padu terhadap album tersebut.

'Doakan saya untuk saya selalu beristiqamah dengan lagu-lagu macam ini untuk anda semua. Harapan saya dengan lagu-lagu macam ini juga dapat mendorong masyarakat untuk mendekatkan diri kepada Allah.

"Tujuan saya supaya apabila lagu-lagu ini sampai ke telinga orang, khususnya peminat-peminat saya yang masih tenggelam dalam arus dunia seperti saya dulu, kita sama-sama melakukan perubahan yang lebih baik ke arah mendekatkan diri kepada Allah SWT," ujarnya.

Album Segalanya Allah mengandungi 10 buah lagu. Kesemua lagu dan liriknya dicipta oleh Iwan sendiri. Album tersebut telah berada di pasaran sejak 2 bulan lalu.

Menerusi kemunculan album terbarunya itu, beliau yang sebelum ini hanya dikenali dengan Iwan turut melakukan perubahan terhadap namanya dengan menamakan dirinya sebagai Iwan Syahman.

No comments:

Post a Comment