Anak tidak sah taraf perlu tindakan Majlis Fatwa
Salmiyah Harun, | 04 Dis 2012 |
KUALA LUMPUR: Senator Khairiah Mohamad meminta kerajaan khususnya Majlis Fatwa Kebangsaan mengambil serius masalah peningkatan anak tidak sah taraf kerana ia melibatkan akhlak dan moral rakyat negara ini khasnya yang beragama Islam.
"Bila kita sebut anak tidak sah taraf bermakna ada kaitan dengan di luar perkahwinan," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen.
Mengulas jawapan kepada soalan lisannya yang dikemukakan semalam, Khairiah berkata 10 peratus jumlah anak tidak sah taraf untuk tahun 2010 sahaja sudah menunjukkan perlakuan tidak bermoral berlaku dengan serius.
Kementerian Dalam Negeri (KDN) memaklumkan seramai 52,982 anak tidak sah taraf yang telah didaftar daripada 510,462 kelahiran pada tahun 2010.
Manakala bagi jumlah anak tidak sah taraf mengikut tiga kategori umur yang paling tinggi antara umur 21 hingga 30 tahun seramai 130,775 orang bagi tahun 2008 hingga November 2011.
Dan diikuti umur 16 hingga 20 tahun seramai 67,755 dan umur antara 31 hingga 40 tahun seramai 44,359 anak tidak sah taraf.
Dalam tempoh lima tahun itu, negeri Sabah mencatat jumlah anak tidak sah taraf paling tinggi iaitu 72,939 diikuti Selangor seramai 32,992 dan Sarawak seramai 30,187 orang.
Katanya, bagi orang Islam Majlis Fatwa Kebangsaan telahpun mengeluarkan fatwa berkenaan penamaan anak tidak sah taraf pada tahun 1981, di mana anak dilahirkan lebih dari enam bulan tempoh perkahwinan boleh dibinkan ayahnya.
Tetapi jika kurang dari enam bulan perkahwinan anak tersebut tidak boleh dibinkan bapanya.
Justeru, beliau memohon Majlis Fatwa Kebangsaan melihat kemaslahatan anak-anak tidak sah taraf ini yang semakin hari semakin ramai demi kebaikan dan masa depan mereka.
"Dari sudut Islam sendiri anak yang dilahirkan melalui penzinaan tidak berdosa yang berdosa adalah ibu bapanya. Wajarlah Majlis Fatwa melihat semula fatwa yang telah dikeluarkan agak lama sejak 1981," katanya.
Sementara itu Senator Datuk Dr Johari Mat berkata, anak-anak ini akan mengalami tekanan jiwa apabila mengetahui mereka tidak sah taraf menyebabkan ramai yang tidak bersekolah akhirnya mereka tercicir.
Tegasnya, anak itu boleh dibinkan bapanya walaupun tidak cukup enam bulan selama mana ayahnya tidak menafikan anak berkenaan.
Malah beliau percaya jika Majlis Fatwa berbuat demikian secara tidak langsung boleh mengurangkan atau mengelakkan gejala pembuangan bayi.
"Kita perlu lihat mengapa kes buang bayi semakin berleluasa antara sebabnya anak yang dilahirkan tidak boleh dibinkan bapanya.
"Yang perlu ditangani adalah anak yang menjadi mangsa, ibu bapa boleh bertaubat," katanya
Sumber HD - 4-12-2012
Mereformasikan Dewan Negara
Ahmad Tajdid, | 27 Mei 2013 |
PENGERUSI DAP, Karpal Singh baru-baru ini mencadangkan agar Perlembagaan Persekutuan dipinda bagi memansuhkan Dewan Negara kerana menurutnya kewujudan institusi itu tidak memberi makna secara menyeluruh kepada sistem demokrasi serta hanya membazir wang dan waktu.
Menurut Karpal, dengan tiadanya Dewan Negara, perbelanjaannya tidak perlu lagi ditanggung rakyat.
Kewujudan Dewan Negara, jelas Karpal hanya menggalakkan orang yang telah ditolak oleh rakyat atau 'orang lain' untuk dibawa ke Parlimen dari 'pintu belakang' memandangkan dalam undang-undang Perlembagaan, Parlimen juga termasuk Dewan Negara.
Cadangan Karpal Singh itu nampaknya tidak disambut baik sesetengah pihak sehingga ada yang membuat laporan polis menggesa siasatan dilakukan.
Malah Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Ujang yang baru mengangkat sumpah jawatan menggesa Ahli Parlimen Jelutong itu tidak membuat kenyataan yang "mengelirukan rakyat" dan menggesa Karpal supaya mengamal dan menghormati keluhuran undang-undang dan Perlembagaan Persekutuan.
Dewan Negara adalah senat bagi Persekutuan Malaysia. Ia bertindak sebagai dewan perwakilan rakyat yang tertinggi di Malaysia. Tugas Dewan Negara adalah mengkaji semula dan meluluskan rang undang-undang yang dibawa naik oleh oleh Dewan Rakyat. Kedua-dua dewan perlu meluluskan rang undang-undang yang dibuat sebelum akhirnya dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong untuk perkenan Baginda.
Dewan Negara mempunyai kuasa untuk menolak dan membatalkan sebarang Rang Undang-undang untuk meminda Perlembagaan Persekutuan yang memerlukan kelebihan suara (majoriti) 2/3 dalam Dewan Negara dan Dewan Rakyat pada bacaan kali kedua dan kali ketiga.
Kuasa veto yang dipunyai oleh Dewan Negara berkenaan Rang Undang-undang untuk meminda Perlembagaan Persekutuan telah diperuntukkan di bawah Artikel 68(5) Perlembagaan Persekutuan.
Walaupun menjadi dewan perwakilan tertinggi negara, fungsi Dewan Negara semakin dipertikaikan umum kerana dianggap hanya menjadi 'rubber stamp' terhadap sebarang keputusan yang dibuat Dewan Rakyat. Malah seperti didakwa Karpal, Dewan Negara dijadikan 'pintu belakang' untuk melantik anggota kabinet yang tidak dipilih rakyat secara demokrasi.
Bagaimanapun adakah cadangan Karpal supaya Dewan Negara dimansuhkan menjadi pilihan terbaik?
Jika kita merujuk kembali peruntukan Perlembagaan berhubung Dewan Negara, sebenarnya banyak ruang yang boleh dimanfaatkan bagi memperkasa dan mereformasikan peranan institusi tersebut.
Perkara 45 Perlembagaan menjelaskan tentang komposisi keanggotaan Dewan Negara yang terdiri daripada ahli-ahli yang dipilih dan dilantik.
Daripada 70 anggota Dewan Negara, 26 dipilih melalui 13 Dewan Undangan Negeri (Dun) bersesuaian dengan Jadual Ketujuh Perlembagaan. Ini bermaksud setiap negeri dalam Persekutuan diberi hak memilih dua wakil ke Dewan Negara yang pada kebiasaannya dicadangkan oleh parti yang menguasai kerajaan negeri.
Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri pula berkuasa melantik 44 anggota termasuk dua ahli yang mewakili Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Labuan (1) dan Wilayah Persekutuan Putrajaya (1).
Perkara 45(2) Perlembagaan menetapkan ahli-ahli yang akan dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong hendaklah orang yang pada pendapatnya telah memberikan perkhidmatan awam yang cemerlang atau telah mencapai keunggulan dalam profesion, perdagangan, perindustrian, pertanian, aktiviti kebudayaan atau perkhidmatan sosial atau yang mewakili ras minoriti atau berkebolehan mewakili kepentingan orang asli.
Sehubungan itu, adalah menjadi kewajipan kepada Perdana Menteri untuk mencadangkan nama-nama individu yang benar-benar cemerlang, bereputasi dan kredibel bagi diperkenankan Yang di-Pertuan Agong sebagai anggota Dewan Negara.
Sebarang perlantikan yang dibuat atas perkiraan politik tanpa mengambil kira reputasi dan kredibiliti individu adalah satu pengkhianatan kepada amanah dan tanggung jawab yang diberikan Perlembagaan.
Perlembagaan juga menetapkan penggal jawatan ahli Dewan Negara selama tiga tahun yang tidak terkesan dengan pembubaran Parlimen. Malah anggota Dewan Negara tidak boleh memegang jawatan melebihi dua penggal sama ada secara terus-menerus atau sebaliknya.
Apa yang perlu diberi perhatian oleh penggubal undang-undang termasuk Karpal Singh, Perkara 45(4) Perlembagaan sebenarnya memberi kuasa kepada parlimen untuk:
a) menambah bilangan ahli yang akan dipilih bagi setiap Negeri menjadi tiga;
b) memperuntukkan bahawa ahli yang akan dipilih bagi setiap Negeri dipilih sedemikian melalui undi terus oleh pemilih-pemilih Negeri itu;
c) mengurangkan bilangan ahli dilantik atau menghapuskan ahli dilantik.
Ini membawa maksud, anggota Dewan Negara yang dipilih melalui negeri boleh ditambah bilangannya kepada 39 orang berbanding 26 sekarang dan pemilihan mereka boleh dibuat secara undi terus tanpa melalui Dewan Undangan Negeri. Ini bermaksud, rakyat sesebuah negeri sebenarnya mempunyai pilihan untuk memilih anggota Dewan Negara jika dibenarkan parlimen!
Malah bilangan anggota Dewan Negara yang dipilih terus oleh rakyat boleh ditambah jika Parlimen bersetuju mengurang bilangan ahli yang dilantik Yang di-Pertuan Agong atau menghapuskan kaedah perlantikan itu sama sekali.
Perkara 120 Perlembagaan juga menghuraikan kaedah pemilihan terus ahli ke Dewan Negara iaitu:
a) keseluruhan sesuatu Negeri hendaklah menjadi satu bahagian pilihan raya dan dalam mana-mana pilihan raya ke Dewan Negara setiap pemilih hendaklah mempunyai undi sebanyak bilangan kerusi yang hendak diisi dalam pilihan raya itu; dan
b) daftar pemilih bagi pilihan raya ke Dewan Rakyat hendaklah juga menjadi daftar pemilih bagi pilihan raya ke Dewan Negara; dan
c) Perkara 118, 118A dan 119 hendaklah terpakai berhubung dengan pilihan raya ke Dewan Negara sebagaimana Perkara-Perkara itu terpakai berhubung dengan pilihan raya ke Dewan Rakyat.
Peruntukan-peruntukan Perlembagaan di atas membuktikan bahawa reformasi Dewan Negara boleh dilakukan dengan kebenaran Parlimen. Malah sistem porpotional representative (perwakilan berkadar) yang diperjuangkan Pakatan Rakyat boleh dilaksanakan di peringkat Dewan Negara berbanding sistem 'first past the post' (pemenang undi terbanyak) bagi memilih anggota Dewan Rakyat.
Jika reformasi ini dilakukan, tidak mustahil untuk Dewan Negara dikuasai Pakatan Rakyat manakala Dewan Rakyat pula dikuasai BN. Begitulah sebaliknya. Ini akan memperbaiki sistem semak dan imbang (check and balance) negara dan menyuburkan lagi sistem demokrasi di negara ini.
Elok kiranya reformasi sistem Dewan Negara ini diperjuangkan Pakatan Rakyat pada sesi Dewan Rakyat akan datang.
Menurut Karpal, dengan tiadanya Dewan Negara, perbelanjaannya tidak perlu lagi ditanggung rakyat.
Kewujudan Dewan Negara, jelas Karpal hanya menggalakkan orang yang telah ditolak oleh rakyat atau 'orang lain' untuk dibawa ke Parlimen dari 'pintu belakang' memandangkan dalam undang-undang Perlembagaan, Parlimen juga termasuk Dewan Negara.
Cadangan Karpal Singh itu nampaknya tidak disambut baik sesetengah pihak sehingga ada yang membuat laporan polis menggesa siasatan dilakukan.
Malah Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Ujang yang baru mengangkat sumpah jawatan menggesa Ahli Parlimen Jelutong itu tidak membuat kenyataan yang "mengelirukan rakyat" dan menggesa Karpal supaya mengamal dan menghormati keluhuran undang-undang dan Perlembagaan Persekutuan.
Dewan Negara adalah senat bagi Persekutuan Malaysia. Ia bertindak sebagai dewan perwakilan rakyat yang tertinggi di Malaysia. Tugas Dewan Negara adalah mengkaji semula dan meluluskan rang undang-undang yang dibawa naik oleh oleh Dewan Rakyat. Kedua-dua dewan perlu meluluskan rang undang-undang yang dibuat sebelum akhirnya dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong untuk perkenan Baginda.
Dewan Negara mempunyai kuasa untuk menolak dan membatalkan sebarang Rang Undang-undang untuk meminda Perlembagaan Persekutuan yang memerlukan kelebihan suara (majoriti) 2/3 dalam Dewan Negara dan Dewan Rakyat pada bacaan kali kedua dan kali ketiga.
Kuasa veto yang dipunyai oleh Dewan Negara berkenaan Rang Undang-undang untuk meminda Perlembagaan Persekutuan telah diperuntukkan di bawah Artikel 68(5) Perlembagaan Persekutuan.
Walaupun menjadi dewan perwakilan tertinggi negara, fungsi Dewan Negara semakin dipertikaikan umum kerana dianggap hanya menjadi 'rubber stamp' terhadap sebarang keputusan yang dibuat Dewan Rakyat. Malah seperti didakwa Karpal, Dewan Negara dijadikan 'pintu belakang' untuk melantik anggota kabinet yang tidak dipilih rakyat secara demokrasi.
Bagaimanapun adakah cadangan Karpal supaya Dewan Negara dimansuhkan menjadi pilihan terbaik?
Jika kita merujuk kembali peruntukan Perlembagaan berhubung Dewan Negara, sebenarnya banyak ruang yang boleh dimanfaatkan bagi memperkasa dan mereformasikan peranan institusi tersebut.
Perkara 45 Perlembagaan menjelaskan tentang komposisi keanggotaan Dewan Negara yang terdiri daripada ahli-ahli yang dipilih dan dilantik.
Daripada 70 anggota Dewan Negara, 26 dipilih melalui 13 Dewan Undangan Negeri (Dun) bersesuaian dengan Jadual Ketujuh Perlembagaan. Ini bermaksud setiap negeri dalam Persekutuan diberi hak memilih dua wakil ke Dewan Negara yang pada kebiasaannya dicadangkan oleh parti yang menguasai kerajaan negeri.
Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri pula berkuasa melantik 44 anggota termasuk dua ahli yang mewakili Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Labuan (1) dan Wilayah Persekutuan Putrajaya (1).
Perkara 45(2) Perlembagaan menetapkan ahli-ahli yang akan dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong hendaklah orang yang pada pendapatnya telah memberikan perkhidmatan awam yang cemerlang atau telah mencapai keunggulan dalam profesion, perdagangan, perindustrian, pertanian, aktiviti kebudayaan atau perkhidmatan sosial atau yang mewakili ras minoriti atau berkebolehan mewakili kepentingan orang asli.
Sehubungan itu, adalah menjadi kewajipan kepada Perdana Menteri untuk mencadangkan nama-nama individu yang benar-benar cemerlang, bereputasi dan kredibel bagi diperkenankan Yang di-Pertuan Agong sebagai anggota Dewan Negara.
Sebarang perlantikan yang dibuat atas perkiraan politik tanpa mengambil kira reputasi dan kredibiliti individu adalah satu pengkhianatan kepada amanah dan tanggung jawab yang diberikan Perlembagaan.
Perlembagaan juga menetapkan penggal jawatan ahli Dewan Negara selama tiga tahun yang tidak terkesan dengan pembubaran Parlimen. Malah anggota Dewan Negara tidak boleh memegang jawatan melebihi dua penggal sama ada secara terus-menerus atau sebaliknya.
Apa yang perlu diberi perhatian oleh penggubal undang-undang termasuk Karpal Singh, Perkara 45(4) Perlembagaan sebenarnya memberi kuasa kepada parlimen untuk:
a) menambah bilangan ahli yang akan dipilih bagi setiap Negeri menjadi tiga;
b) memperuntukkan bahawa ahli yang akan dipilih bagi setiap Negeri dipilih sedemikian melalui undi terus oleh pemilih-pemilih Negeri itu;
c) mengurangkan bilangan ahli dilantik atau menghapuskan ahli dilantik.
Ini membawa maksud, anggota Dewan Negara yang dipilih melalui negeri boleh ditambah bilangannya kepada 39 orang berbanding 26 sekarang dan pemilihan mereka boleh dibuat secara undi terus tanpa melalui Dewan Undangan Negeri. Ini bermaksud, rakyat sesebuah negeri sebenarnya mempunyai pilihan untuk memilih anggota Dewan Negara jika dibenarkan parlimen!
Malah bilangan anggota Dewan Negara yang dipilih terus oleh rakyat boleh ditambah jika Parlimen bersetuju mengurang bilangan ahli yang dilantik Yang di-Pertuan Agong atau menghapuskan kaedah perlantikan itu sama sekali.
Perkara 120 Perlembagaan juga menghuraikan kaedah pemilihan terus ahli ke Dewan Negara iaitu:
a) keseluruhan sesuatu Negeri hendaklah menjadi satu bahagian pilihan raya dan dalam mana-mana pilihan raya ke Dewan Negara setiap pemilih hendaklah mempunyai undi sebanyak bilangan kerusi yang hendak diisi dalam pilihan raya itu; dan
b) daftar pemilih bagi pilihan raya ke Dewan Rakyat hendaklah juga menjadi daftar pemilih bagi pilihan raya ke Dewan Negara; dan
c) Perkara 118, 118A dan 119 hendaklah terpakai berhubung dengan pilihan raya ke Dewan Negara sebagaimana Perkara-Perkara itu terpakai berhubung dengan pilihan raya ke Dewan Rakyat.
Peruntukan-peruntukan Perlembagaan di atas membuktikan bahawa reformasi Dewan Negara boleh dilakukan dengan kebenaran Parlimen. Malah sistem porpotional representative (perwakilan berkadar) yang diperjuangkan Pakatan Rakyat boleh dilaksanakan di peringkat Dewan Negara berbanding sistem 'first past the post' (pemenang undi terbanyak) bagi memilih anggota Dewan Rakyat.
Jika reformasi ini dilakukan, tidak mustahil untuk Dewan Negara dikuasai Pakatan Rakyat manakala Dewan Rakyat pula dikuasai BN. Begitulah sebaliknya. Ini akan memperbaiki sistem semak dan imbang (check and balance) negara dan menyuburkan lagi sistem demokrasi di negara ini.
Elok kiranya reformasi sistem Dewan Negara ini diperjuangkan Pakatan Rakyat pada sesi Dewan Rakyat akan datang.
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.
Sumber HD - 27-5-2013
No comments:
Post a Comment