Peranan Jawatankuasa Pemandu
Datuk Mustafa Ali, | 07 Mac 2012 |
Saya kesal dengan laporan sesetengah media hari
ini ekoran pengumuman pembentukan jawatankuasa pemandu semalam. Ia berlaku
samada kerana tidak faham atau sengaja memutar belitkan fungsi sebenar
jawatankuasa pemandu ini.
Ini kerana kuasa tertinggi disesebuah negeri adalah Majlis Mesyuarat Kerajaan atau exco yang dipengerusikan menteri besar atau ketua menteri manakala di peringkat pusat pula Jamaah Menteri atau kebinet yang dipengerusikan Perdana Menteri.
Tiada jawatankuasa apapun yang boleh mengatasi kuasa exco dan kabinet.
Oleh itu, penubuhan jawatankuasa pemandu ini tiada kaitan untuk ambilalih kuasa menteri besar dan sememangnya tiada kuasa untuk campur tangan pentadbiran negeri.
Ia hanya bersifat advisery (penasihat) dalam hal-hal yang perlukan pandangan pimpinan berkaitan dengan perancangan dan program yang dibuat.
Jawatankuasa pemandu ini juga bukan khusus untuk menasihati individu tertentu dalam pentadbirannya tetapi kepada semua yang memerlukan pandangan pimpinan parti.
Contohnya PAS telah mula menubuhkan jawatankuasa pemandu ini pada tahun 1990 apabila PAS menang semula di Kelantan.
Saya ketika itu dilantik sebagai salah seorang anggota jawatankuasa pemandu ini dan tugas kami hanyalah menjadi jawatankuasa penasihat untuk kerajaan negeri sahaja.
Selepas itu, ia terus kekal untuk negeri yang dimenangi PAS dalam pilihan raya umum 1999 dan 2008. Tetapi apabila keadaan sudah stabil, kita tidak meneruskan peranan ini.
Kini kita hidupkan kembali apabila ia ada keperluan untuk memberikan pandangan dan nasihat kepada pimpinan kerajaan negeri.
Oleh itu tidak seharusnya berbangkit tafsiran salah tentang fungsi jawatankuasa pemandu ini dan kita harap semua pihak memahami soal ini.
PAS akan bermesyuarat pada 12 Mac ini untuk membuat perlantikan anggota jawatankuasa pemandu ini.
Datuk Mustafa Ali
Setiausaha Agung PAS
-------------------------------------------------------------------
Kenyataan media semalam ini disiarkan sekali lagi kerana ramai yang masih membuat fitnah dan salah faham terhadap penubuhan Jawatankuasa Pemandu oleh PAS Pusat. - Editor.
Ini kerana kuasa tertinggi disesebuah negeri adalah Majlis Mesyuarat Kerajaan atau exco yang dipengerusikan menteri besar atau ketua menteri manakala di peringkat pusat pula Jamaah Menteri atau kebinet yang dipengerusikan Perdana Menteri.
Tiada jawatankuasa apapun yang boleh mengatasi kuasa exco dan kabinet.
Oleh itu, penubuhan jawatankuasa pemandu ini tiada kaitan untuk ambilalih kuasa menteri besar dan sememangnya tiada kuasa untuk campur tangan pentadbiran negeri.
Ia hanya bersifat advisery (penasihat) dalam hal-hal yang perlukan pandangan pimpinan berkaitan dengan perancangan dan program yang dibuat.
Jawatankuasa pemandu ini juga bukan khusus untuk menasihati individu tertentu dalam pentadbirannya tetapi kepada semua yang memerlukan pandangan pimpinan parti.
Contohnya PAS telah mula menubuhkan jawatankuasa pemandu ini pada tahun 1990 apabila PAS menang semula di Kelantan.
Saya ketika itu dilantik sebagai salah seorang anggota jawatankuasa pemandu ini dan tugas kami hanyalah menjadi jawatankuasa penasihat untuk kerajaan negeri sahaja.
Selepas itu, ia terus kekal untuk negeri yang dimenangi PAS dalam pilihan raya umum 1999 dan 2008. Tetapi apabila keadaan sudah stabil, kita tidak meneruskan peranan ini.
Kini kita hidupkan kembali apabila ia ada keperluan untuk memberikan pandangan dan nasihat kepada pimpinan kerajaan negeri.
Oleh itu tidak seharusnya berbangkit tafsiran salah tentang fungsi jawatankuasa pemandu ini dan kita harap semua pihak memahami soal ini.
PAS akan bermesyuarat pada 12 Mac ini untuk membuat perlantikan anggota jawatankuasa pemandu ini.
Datuk Mustafa Ali
Setiausaha Agung PAS
-------------------------------------------------------------------
Kenyataan media semalam ini disiarkan sekali lagi kerana ramai yang masih membuat fitnah dan salah faham terhadap penubuhan Jawatankuasa Pemandu oleh PAS Pusat. - Editor.
Memahami konsep parti yang berkuasa
Dr Mujahid Yusof Rawa, | 11 Mac 2012 |
Tindakan menubuhkan Jawatankuasa Pemandu bukanlah sesuatu yang pelik, ia merupakan satu pendekatan bagi memastikan konsep parti yang berkuasa dapat dilaksanakan dalam bentuknya yang positif.
Ramai yang salah anggap bahawa konsep parti yang berkuasa adalah sesuatu yang buruk, ada pula penulis upahan menganggap tindakan PAS Pusat menubuhkan Jawatankuasa Pemandu semacam satu keadaan untuk mengurangkan kuasa MB malah menuduh apa yang dibuat sebagai model parti komunis yang mahu menguasai pentadbiran secara rigid.
Saya yakin penulis upahan yang menulis dalam Berita Harian itu beberapa hari yang lalu samada tak faham konsep atau sengaja nak tunjukkan pada tuannya yang dia setia dan terpaksa menunjukkan 'kebodohannya' walaupun bergelar doktor falsafah.
Parti politik berperanan antara lainnya bertanding dalam pilihanraya dan apabila menang ia berperanan menjadi kerajaan. Tarikan sokongan kepada parti yang bertanding ialah manifesto dan kekecewaan pengundi kepada parti yang memerintah sebelumnya.
Menjadi tanggungjawab parti yang menang melaksanakan manifesto yang ditawarkan dalam kerangka sistem pentadbiran yang ada, sebagaimana parti yang menang juga bertanggungjawab membentuk budaya pentadbiran bersesuaian dengan apa yang dilaungkan seperti, urus kelola kewangan yang bijak, ketelusan dan pertanggungjawaban.
Oleh kerana parti yang mempromosikan semua tawaran-tawaran ini dan bukan individu maka adalah normal parti yang menguasai kerajaan memastikan manifesto yang ditawarkan dijalankan secara yang terbaik dan berkesan.
Ia boleh berlaku dalam berbagai bentuk, pertama melalui kepimpinan ahli majlis permesyuaratan negeri, kedua ialah melalui semak imbang dalaman dimainkan peranannya oleh mekanisma parti.
Kedua-dua pendekatan tersebut mendapat kewajarannya dari konsep parti yang berkuasa dan apabila dirasakan perlu kepada pengukuhan maka jawatankuasa khas boleh memainkan peranannya.
Kes di Kedah adalah dari keperluan ini dan ia bukan sesuatu yang negatif tetapi pendekatan ini memastikan janji tawaran kepada rakyat dapat dilaksanakan sebaik mungkin.
Soal kuasa MB dikurangkan atau seumpamanya adalah kenyataan politik yang tidak ada asas akademik mahupun realiti amalan pentadbiran negeri yang dipakai selama ini.
Peliknya mengenai penulis upahan ini ialah ia seolah-olah jahil bahawa BN turut mengamalkan konsep yang sama tetapi tidak pula mengkritik bagaimana konsep ini disalahgunakan dalam bentuknya yang melampau batas.
Contoh amalan negatif konsep ini yang diamalkan oleh BN ialah campurtangan pentadbiran dengan membentuk sistem penapis politik yang mengurangkan kewibawaan pentadbiran awam.
Banyak sekali aduan yang kita terima daripada kakitangan awam yang dipantau parti yang memerintah malah mengugut mereka yang mempunyai pilihan politik tertentu.
Hak memilih selera politik masing-masing bukan termasuk dalam skop kerja tetapi diceroboh oleh Umno dan BN sehingga wujudnya politik ugut mengugut oleh Umno dan BN.
Apabila kita menimbulkan persoalan ini, Umno mewajarkannya dengan konsep parti yang berkuasa. Begitu juga penafian peruntukkan untuk ahli parlimen pembangkang, mereka mewajarkan dengan konsep parti yang memerintah di peringkat federal dan ia ditentukan atas dasar tersebut.
Inilah konsep parti yang berkuasa diamalkan secara destruktif oleh BN, mengapa penulis upahan tidak menyentuhnya? PAS cuma mahu memastikan supaya rakyat mendapat yang terbaik dan ia melakukannya dengan hak yang ada padanya secara politik, sesuatu yang ia dapat dalam mandat rakyat pada PRU ke 12 baru ini.
Parti yang berkuasa mestilah diamalkan secara berperinsip dan jelas batas yang boleh diceburinya melalui mekanisma parti. Melalui amalan politik berideologi yang dipakai di Malaysia konsep parti yang berkuasa semakin menjadi keperluan, begitu juga dalam ruang demokrasi sempit yang diamalkan di Malaysia konsep ini menjadi penyelamat untuk terus menguasai keadaan.
Lainlah kita bersedia untuk melangkah kepada politik pragmatik dan bukan berasaskan ideologi dan ruang demokrasi lebih luas maka mungkin konsep parti yang berkuasa akan didefinisikan semula mengikut kadar keperluannya waktu itu.
Namun secara praktikalnya hari ini konsep parti yang berkuasa perlu dilanggani secara cermat dan batasannya mesti digariskan dengan jelas sehingga tidak menjejaskan urusan harian kerajaan negeri.
Kawalan yang positif ialah kepada dasar-dasar dan polisi pentadbiran agar tidak lari dari kerangka manifesto dan falsafah yang diperjuangkan selama ini, ia lebih kepada semak-imbang mekanisma parti.
Apa yang perlu kita bangkang ialah campurtangan parti kepada pentadbiran dan keputusan-keputusannya dengan sistem penapisan yang menggugat profesionalisma dan merendahkan kewibawaan pentadbiran.
Kita juga mesti menentang budaya ugut politik atas kewajaran kuasa sehingga timbul budaya takut dan sekaligus menjejas prestasi. Malangnya semua amalan destruktif konsep parti yang berkuasa tidak pernah diketengahkan oleh penulis-penulis upahan ini dan hanya melihat isu Jawatankuasa Pemandu untuk menyerang Pas.
Bagi saya Jawatankuasa Pemandu yang ditubuhkan oleh PAS Pusat adalah inovasi terbaik bagi membuktikan konsep parti yang berkuasa secara berperinsip. Syabas!
-----------------------------------
Penulis adalah anggota Parlimen Parit Buntar dan AJK PAS Pusat. Beliau mempunyai ijazah doktor falsafah dalam pengurusan organisasi.
Ramai yang salah anggap bahawa konsep parti yang berkuasa adalah sesuatu yang buruk, ada pula penulis upahan menganggap tindakan PAS Pusat menubuhkan Jawatankuasa Pemandu semacam satu keadaan untuk mengurangkan kuasa MB malah menuduh apa yang dibuat sebagai model parti komunis yang mahu menguasai pentadbiran secara rigid.
Saya yakin penulis upahan yang menulis dalam Berita Harian itu beberapa hari yang lalu samada tak faham konsep atau sengaja nak tunjukkan pada tuannya yang dia setia dan terpaksa menunjukkan 'kebodohannya' walaupun bergelar doktor falsafah.
Parti politik berperanan antara lainnya bertanding dalam pilihanraya dan apabila menang ia berperanan menjadi kerajaan. Tarikan sokongan kepada parti yang bertanding ialah manifesto dan kekecewaan pengundi kepada parti yang memerintah sebelumnya.
Menjadi tanggungjawab parti yang menang melaksanakan manifesto yang ditawarkan dalam kerangka sistem pentadbiran yang ada, sebagaimana parti yang menang juga bertanggungjawab membentuk budaya pentadbiran bersesuaian dengan apa yang dilaungkan seperti, urus kelola kewangan yang bijak, ketelusan dan pertanggungjawaban.
Oleh kerana parti yang mempromosikan semua tawaran-tawaran ini dan bukan individu maka adalah normal parti yang menguasai kerajaan memastikan manifesto yang ditawarkan dijalankan secara yang terbaik dan berkesan.
Ia boleh berlaku dalam berbagai bentuk, pertama melalui kepimpinan ahli majlis permesyuaratan negeri, kedua ialah melalui semak imbang dalaman dimainkan peranannya oleh mekanisma parti.
Kedua-dua pendekatan tersebut mendapat kewajarannya dari konsep parti yang berkuasa dan apabila dirasakan perlu kepada pengukuhan maka jawatankuasa khas boleh memainkan peranannya.
Kes di Kedah adalah dari keperluan ini dan ia bukan sesuatu yang negatif tetapi pendekatan ini memastikan janji tawaran kepada rakyat dapat dilaksanakan sebaik mungkin.
Soal kuasa MB dikurangkan atau seumpamanya adalah kenyataan politik yang tidak ada asas akademik mahupun realiti amalan pentadbiran negeri yang dipakai selama ini.
Peliknya mengenai penulis upahan ini ialah ia seolah-olah jahil bahawa BN turut mengamalkan konsep yang sama tetapi tidak pula mengkritik bagaimana konsep ini disalahgunakan dalam bentuknya yang melampau batas.
Contoh amalan negatif konsep ini yang diamalkan oleh BN ialah campurtangan pentadbiran dengan membentuk sistem penapis politik yang mengurangkan kewibawaan pentadbiran awam.
Banyak sekali aduan yang kita terima daripada kakitangan awam yang dipantau parti yang memerintah malah mengugut mereka yang mempunyai pilihan politik tertentu.
Hak memilih selera politik masing-masing bukan termasuk dalam skop kerja tetapi diceroboh oleh Umno dan BN sehingga wujudnya politik ugut mengugut oleh Umno dan BN.
Apabila kita menimbulkan persoalan ini, Umno mewajarkannya dengan konsep parti yang berkuasa. Begitu juga penafian peruntukkan untuk ahli parlimen pembangkang, mereka mewajarkan dengan konsep parti yang memerintah di peringkat federal dan ia ditentukan atas dasar tersebut.
Inilah konsep parti yang berkuasa diamalkan secara destruktif oleh BN, mengapa penulis upahan tidak menyentuhnya? PAS cuma mahu memastikan supaya rakyat mendapat yang terbaik dan ia melakukannya dengan hak yang ada padanya secara politik, sesuatu yang ia dapat dalam mandat rakyat pada PRU ke 12 baru ini.
Parti yang berkuasa mestilah diamalkan secara berperinsip dan jelas batas yang boleh diceburinya melalui mekanisma parti. Melalui amalan politik berideologi yang dipakai di Malaysia konsep parti yang berkuasa semakin menjadi keperluan, begitu juga dalam ruang demokrasi sempit yang diamalkan di Malaysia konsep ini menjadi penyelamat untuk terus menguasai keadaan.
Lainlah kita bersedia untuk melangkah kepada politik pragmatik dan bukan berasaskan ideologi dan ruang demokrasi lebih luas maka mungkin konsep parti yang berkuasa akan didefinisikan semula mengikut kadar keperluannya waktu itu.
Namun secara praktikalnya hari ini konsep parti yang berkuasa perlu dilanggani secara cermat dan batasannya mesti digariskan dengan jelas sehingga tidak menjejaskan urusan harian kerajaan negeri.
Kawalan yang positif ialah kepada dasar-dasar dan polisi pentadbiran agar tidak lari dari kerangka manifesto dan falsafah yang diperjuangkan selama ini, ia lebih kepada semak-imbang mekanisma parti.
Apa yang perlu kita bangkang ialah campurtangan parti kepada pentadbiran dan keputusan-keputusannya dengan sistem penapisan yang menggugat profesionalisma dan merendahkan kewibawaan pentadbiran.
Kita juga mesti menentang budaya ugut politik atas kewajaran kuasa sehingga timbul budaya takut dan sekaligus menjejas prestasi. Malangnya semua amalan destruktif konsep parti yang berkuasa tidak pernah diketengahkan oleh penulis-penulis upahan ini dan hanya melihat isu Jawatankuasa Pemandu untuk menyerang Pas.
Bagi saya Jawatankuasa Pemandu yang ditubuhkan oleh PAS Pusat adalah inovasi terbaik bagi membuktikan konsep parti yang berkuasa secara berperinsip. Syabas!
-----------------------------------
Penulis adalah anggota Parlimen Parit Buntar dan AJK PAS Pusat. Beliau mempunyai ijazah doktor falsafah dalam pengurusan organisasi.
Sumber HD : 11/03/2012
Bekas TMB Kelantan pengerusi JK Pemandu
Salmiyah Harun, | 12 Mac 2012 |
KUALA LUMPUR, 12 Mac: PAS menghidupkan semula Jawatankuasa Pemandu yang pernah dibentuk sebelum ini dengan melantik bekas Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Abdul Halim Abdul Rahman sebagai pengerusi.
Empat lagi anggota adalah, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali, AJK PAS Pusat Datuk Kamarudin Jaffar, Naib Ketua Dewan Ulama Datuk Dr Mahfodz Mohamed, dan Pengerusi Lujnah Undang-undang PAS Pusat Asmuni Awi.
Pelantikan itu diumumkan oleh Mustafa dalam sidang media lewat petang tadi selepas mengadakan mesyuarat bulanan PAS Pusat di Pejabat Agung Jalan Raja Laut.
Sebelum itu, Timbalan Presiden PAS Muhamad Sabu menegaskan Jawatankuasa Pemandu sebenarnya telah diwujudkan sejak tahun 1990 dan ia bukan badan eksekutif tetapi sebagai badan penasihat.
"Pemandu ini kadang kala aktif kadang kala tidak aktif, jadi kita aktifkan semula hari ini. Pemandu ini tidak boleh ganggu mana-mana petadbiran negeri," katanya.
Jawatankuasa Pemandu ini terus kekal untuk negeri yang dimenangi PAS dalam pilihan raya umum 1999 dan 2008. Tetapi apabila keadaan sudah stabil, jawatankuasa tersebut tidak meneruskan peranan ini.
Selain memberi nasihat, jelas Mustafa jawatankuasa ini berfungsi antara lain memantau pelaksanaan manifesto negeri sama ada di negeri yang menang atau kalah dalam pilihan raya.
"Setiap kali adanya PRU, kita ada manifesto sebagai janji kepada rakyat, jadi jawatankuasa pemandu memantau pelaksanaan manifesto tersebut," katanya.
Malah katanya, jawatankuasa ini bukan dikhususkan untuk negeri Kedah sahaja tetapi untuk semua negeri yang PAS ada terlibat.
"Termasuk juga boleh memberikan pandangan kepada negeri-negeri Pakatan Rakyat," katanya.
Sebelum ini, pelbagai tafsiran liar sesetengah media yang membuat tafsiran salah terhadap penubuhan jawatankuasa pemandu yang dibentuk PAS.
Jawatankuasa Pemandu berperanan menjadi penasihat kepada kerajaan negeri yang disertai PAS bukan untuk pimpinan tertentu sahaja tetapi untuk semua.
Sesetengah media melaporkan kononnya PAS membentuk jawatankuasa ini untuk mengurangkan kuasa MB Kedah.
Sidang Media Dato' Mustapha Ali : http://www.youtube.com/watch?v=GgWVzr6svlA
AHLI JAWATANKUASA:
DR MAHFODZ MOHAMED
YB DATO' KAMARUDDIN JAAFAR
HJ ASMUNI AWI
DATO' MUSTAFA ALI
Sumber HD : 12/03/2012
Empat lagi anggota adalah, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali, AJK PAS Pusat Datuk Kamarudin Jaffar, Naib Ketua Dewan Ulama Datuk Dr Mahfodz Mohamed, dan Pengerusi Lujnah Undang-undang PAS Pusat Asmuni Awi.
Pelantikan itu diumumkan oleh Mustafa dalam sidang media lewat petang tadi selepas mengadakan mesyuarat bulanan PAS Pusat di Pejabat Agung Jalan Raja Laut.
Sebelum itu, Timbalan Presiden PAS Muhamad Sabu menegaskan Jawatankuasa Pemandu sebenarnya telah diwujudkan sejak tahun 1990 dan ia bukan badan eksekutif tetapi sebagai badan penasihat.
"Pemandu ini kadang kala aktif kadang kala tidak aktif, jadi kita aktifkan semula hari ini. Pemandu ini tidak boleh ganggu mana-mana petadbiran negeri," katanya.
Jawatankuasa Pemandu ini terus kekal untuk negeri yang dimenangi PAS dalam pilihan raya umum 1999 dan 2008. Tetapi apabila keadaan sudah stabil, jawatankuasa tersebut tidak meneruskan peranan ini.
"Setiap kali adanya PRU, kita ada manifesto sebagai janji kepada rakyat, jadi jawatankuasa pemandu memantau pelaksanaan manifesto tersebut," katanya.
Malah katanya, jawatankuasa ini bukan dikhususkan untuk negeri Kedah sahaja tetapi untuk semua negeri yang PAS ada terlibat.
"Termasuk juga boleh memberikan pandangan kepada negeri-negeri Pakatan Rakyat," katanya.
Sebelum ini, pelbagai tafsiran liar sesetengah media yang membuat tafsiran salah terhadap penubuhan jawatankuasa pemandu yang dibentuk PAS.
Jawatankuasa Pemandu berperanan menjadi penasihat kepada kerajaan negeri yang disertai PAS bukan untuk pimpinan tertentu sahaja tetapi untuk semua.
Sesetengah media melaporkan kononnya PAS membentuk jawatankuasa ini untuk mengurangkan kuasa MB Kedah.
Sidang Media Dato' Mustapha Ali : http://www.youtube.com/watch?v=GgWVzr6svlA
AHLI JAWATANKUASA:
DR MAHFODZ MOHAMED
YB DATO' KAMARUDDIN JAAFAR
HJ ASMUNI AWI
DATO' MUSTAFA ALI
Sumber HD : 12/03/2012
No comments:
Post a Comment